Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24951
Type: Artigo de periódico
Title: Cultura digital e apropriação ascendente: apontamentos para uma educação 2.0
Title Alternative: Digital culture and technological appropriation: references to an education 2.0
Author: Buzato, Marcelo El Khouri
Abstract: This article focuses on the theoretical development of a relational and critical perspective of new literacies/digital literacies framed by current issues in digital inclusion and technological innovation. It sets off from the notion that inclusion in late modernity is generated in a conceptual space bound by the triad inequality, difference, disconnection. Current theories and models (bottom-up and top-down) of technological innovation are looked into and are related to the inequality, difference, disconnection triad with a view to informing a critical analysis of technology-based educational innovation and, especially, the so-called Web 2.0.
Busca-se construir uma perspectiva relacional e crítica para os novos letramentos/letramentos digitais no campo das discussões correntes sobre inclusão digital e inovação tecnológica. Parte-se da tríade geradora dos sentidos para inclusão na modernidade tardia, a saber, (des)igualdade, diferença, (des)conexão. Examinam-se teorias contem porâneas de apropriação tecnológica, assim como dois modelos de inovação tecnológica, ditos ascendente e descendente, em relação a essa tríade. Resultados desse exame são propostos como fundamentação para uma análise crítica de propostas de inovação peda gógica em torno das novas tecnologias, em especial da assim chamada Web 2.0.
Subject: Novos Letramentos
Inclusão Digital
Apropriação Tecnológica
Inovação
New Literacies
Digital Inclusion
Technological Appropriation
Innovation
Editor: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-46982010000300014
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000300014
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000300014
Date Issue: 1-Dec-2010
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-46982010000300014.pdf137.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.