Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24949
Type: Artigo de periódico
Title: Mapas conceituais: estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa
Title Alternative: Conceptual maps: teaching and learning strategies and an evaluative tool
Author: Souza, Nadia Aparecida de
Boruchovitch, Evely
Abstract: This essay has the purpose of reflecting upon the potential benefits of con ceptual map as teaching and learning strategies and an evaluative tool. To revisit the the oretical framework of this theme made it possible to analyze the utility of conceptual map under different perspectives: the teachers´ and the students´. It became clear that the use of conceptual map as teaching and learning strategies, as well as an evaluative tool, leads to knowledge organization by means of promotion of learning experiences which not only generate reflection, comprehension and deep processing of information, but also contributes to the development of metacognition, self-regulation and learning to learn processes
O presente ensaio tem por objetivo apresentar uma reflexão sobre as potencia lidades do mapa conceitual como estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta ava liativa. Revisitar o referencial teórico relativo à temática possibilitou contemplar a utili dade do mapa conceitual sob diferentes perspectivas: daquele que ensina e daquele que aprende. Valer-se dos mapas conceituais como estratégias de ensino/aprendizagem, também e concomitantemente como ferramenta avaliativa, é criar possibilidades para a organiza ção do conhecimento pela promoção de experiências educativas que provoquem não somen te reflexão, busca de compreensão e processamento profundo da informação, mas tam bém o desenvolvimento da autorregulação, da metacognição e do aprender a aprender
Subject: Estratégias de Ensino e Aprendizagem
Avaliação da Aprendizagem
Mapa Conceitual
Learning and Teaching Strategies
Learning Assessment
Conceptual Map
Editor: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-46982010000300010
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000300010
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000300010
Date Issue: 1-Dec-2010
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-46982010000300010.pdf565.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.