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Type: Artigo de periódico
Title: Educação, meio ambiente e cultura: alquimias do conhecimento na sociedade de controle
Title Alternative: Education, environmental and culture: alchemical of knowledge in the control society
Author: Godoy, Ana
Avelino, Nildo
Abstract: Through the notion of pedagogic regime, we investigate the articulation between epistemology and politics in two operational axes: one concerning the body discipline related to the needs of the industrialization process, the other concerning the subject's autonomy related to the formation of the national States. Educational historians set, on the core of school practices, the citizen's pedagogic inscription as a political citizen endowed with rights and obligations; this inscription responded to the inherent demands of the democratic societies' own conceptual perspectives. The alchemy notion, proposed by Popkewitz, was used to comprehend how pedagogic practices translate discipline knowledge into psychological subjects inseparable from wider political contexts; such aspect offers the pedagogy a strategic dimension that must be considered when analyzing pedagogical investments in present-days. Considering the characteristics that go through current social practices, the sort of environmental intervention (Foucault) and the logic of control (Deleuze), Education, Environment and Culture, are approached as domains of objects upon which pedagogical investments are carried out nowadays.
Por meio da noção de regime pedagógico, investiga-se a articulação entre epistemologia e política em dois eixos de funcionamento: um em torno da disciplina corporal ligado às exigências do processo de industrialização, outro em torno da autonomia do sujeito ligado à formação dos Estados nacionais. Os historiadores da educação situaram no coração das práticas escolares a inscrição pedagógica do cidadão como sujeito político dotado de direitos e obrigações; essa inscrição respondeu às exigências inerentes ao quadro conceitual próprio das sociedades democráticas. A noção de alquimia, proposta por Popkewitz, foi retomada para compreender como as práticas pedagógicas traduzem saberes disciplinares em conteúdos psicológicos que são inseparáveis de contextos políticos mais amplos; esse aspecto confere à pedagogia uma dimensão estratégica que deve ser levada em conta na análise dos investimentos pedagógicos no presente. Considerando as características que atravessam as práticas sociais de nossos dias, a intervenção de tipo ambiental (Foucault) e a lógica do controle (Deleuze), são abordados Educação, Meio Ambiente e Cultura como domínios de objetos sobre os quais atua o investimento pedagógico hoje.
Subject: Educação
Meio Ambiente
Cultura
Education
Environment
Culture
Editor: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-46982009000300016
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982009000300016
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982009000300016
Date Issue: 1-Dec-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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