Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24942
Type: Artigo de periódico
Title: Tendências dos artigos apresentados nos Encontros de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA)
Title Alternative: Trends in scientific productions put forward in Research Meetings about Environmental Education (EPEA)
Author: Rink, Juliana
Megid Neto, Jorge
Abstract: This paper aims at describing and analyzing the scientific production put forward in four Research Meetings about Environmental Education (EPEA) ran from 2001 to 2007. The 303 comprehensive works were studied on the following criteria: author; involved institution; educational level; knowledge area; thematic focus. The results show: a) strong inter-regional production imbalance, having the highest concentration in the Southeast-South region (83%); b) the authorship predominance from institutions promoting the Meetings - UNESP, USP and UFSCar; c) strong interest within formal school issues - 77%; d) predominance of researches which map and approach Citizens Characteristics and Conceptions - 33%, Theoretical and Curricular Foundation - 29%, Contents and Methods - 10%. The paper also presents important elements to reflect upon the research on Environmental Education and the potential of EPEAs for the development of this research field in the country.
Descreve e analisa as características e tendências dos 303 artigos apresentados nos Encontros de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA) realizados nos anos de 2001, 2003, 2005 e 2007. A partir da leitura integral dos trabalhos, os artigos foram classificados segundo: autoria; instituição de origem; nível educacional; área de conhecimento; foco temático. Os resultados revelam: a) forte desequilíbrio inter-regional da produção, concentrada no eixo Sudeste-Sul (83%); b) predomínio de trabalhos vinculados às instituições promotoras dos Encontros - UNESP, USP e UFSCar; c) predomínio de estudos voltados para o ensino escolar - 77%; d) predomínio de investigações que mapeiam ou abordam as Características e Concepções de Indivíduos - 33%, os Fundamentos Teóricos e Curriculares - 29% ou Conteúdos e Métodos - 10%. O trabalho aponta elementos para reflexão sobre a pesquisa em Educação Ambiental no Brasil e sobre a potencialidade dos EPEAs para o desenvolvimento desse campo de pesquisa no país.
Subject: Educação Ambiental
Pesquisa em Educação Ambiental
EPEA
Environmental Education
Research into Environmental Education
EPEA
Editor: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-46982009000300012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982009000300012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982009000300012
Date Issue: 1-Dec-2009
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-46982009000300012.pdf165.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.