Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24939
Type: Artigo de periódico
Title: Currículo e formação de professores de História: uma alegoria
Title Alternative: Curriculum and History teacher's formation: an allegory
Author: Martins, Maria do Carmo
Abstract: This paper refers to the contributions of the curricular studies for the teaching of history, considering that researches on this teaching, when passed by curricular questions, need approaches with educational theories and boardings. In this article I present a reflection over the academic disputes for the definition of contents of education, over the specificity of historical discipline in school and over the possibility of modifying the formation of history teachers, aiming at boardings about culture and education designed by curricular studies. The text was constructed as an allegory, parting from the picture of the painter Terniers, the Younger, entitled The archduke Leopold Wilhelm in his painting gallery at Brussels, belonging to the museum of Prado, in Madrid.
Este artigo refere-se às contribuições dos estudos curriculares para o ensino de história, considerando que as pesquisas sobre esse ensino, quando perpassadas por questões curriculares, necessitam de aproximações com teorias e abordagens educacionais. Nele reflito sobre disputas acadêmicas para definição dos conteúdos de ensino, sobre a especificidade da disciplina histórica escolar e sobre a possibilidade de modificarmos a formação de professores de história, visando abordagens sobre cultura e educação planejadas pelos estudos curriculares. O texto foi construído como uma alegoria, partindo do quadro do pintor Terniers, o moço, intitulado O arquiduque Leopoldo Guilherme em sua galeria de pinturas em Bruxelas, pertencente ao Museu do Prado, em Madri.
Subject: Currículos
Ensino de História
Conhecimento Histórico Escolar
Formação de Professores
Pesquisa e Práticas Educacionais
Curriculum
Teaching of History
Historical Knowledge
Teacher Formation
Educational Research and Practices
Editor: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-46982007000100009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982007000100009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982007000100009
Date Issue: 1-Jun-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-46982007000100009.pdf639.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.