Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24938
Type: Artigo de periódico
Title: Apontamentos teórico-metodológicos sobre a prática de ensino na formação inicial
Title Alternative: Theoretical and methodological notes about teaching practices in the beginning of the educational process
Author: Guedes-Pinto, Ana Lúcia
Fontana, Roseli Aparecida Cação
Abstract: In the present text we focus our research on the teaching practices starting from our experiences as professionals educating future teachers for elementary school. We expose the method adopted in the tuition practice in the school daily life as an educational project, and choose its construction process as our investigation subject. Adopting a perspective of understanding daily cultural experiences and the social and historical methodology, we debate the options we have next to the students - future teachers - trying to insert them in the reality of elementary school. Believing that each school is in a permanent social transformation, we have been working considering some principles guiding the several forms present in the insertion process of the students in the elementary school.
Neste texto, focalizamos nosso processo de elaboração da prática de ensino a partir do lugar em que atuamos: na condição de formadoras de professores das séries iniciais do ensino fundamental. Explicitamos o modo pelo qual temos exercitado a prática de ensino no cotidiano da docência como um projeto pedagógico de formação e seu processo de construção como objeto de investigação. Assumindo a perspectiva de compreensão das práticas culturais cotidianas e a perspectiva da corrente sócio-histórica, problematizamos as opções que temos feito, junto aos nossos alunos - professores em formação, no encaminhamento do trabalho de inserção no cotidiano da escola básica. Tendo como referência a assunção de que cada escola está em um permanente movimento social de construção, temos atuado levando em conta alguns princípios que têm norteado as várias maneiras de nossos alunos inserirem-se nas dinâmicas escolares.
Subject: Prática de Ensino
Formação de Professores
Cultura e Ensino
Teaching Practices
Teacher's Education
Culture and Tuition
Editor: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-46982006000200004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982006000200004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982006000200004
Date Issue: 1-Dec-2006
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-46982006000200004.pdf171.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.