Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24858
Type: Artigo de periódico
Title: Desempenho no jogo, estratégias de aprendizagem e compreensão na leitura
Title Alternative: Achievement in a game, learning strategies and reading comprehension
Author: Gomes, Maria Aparecida Mezzalira
Boruchovitch, Evely
Abstract: Considering the lack of national instruments of psychoeducational evaluation and the importance of learning strategies during formal education, this study had the following objectives: a) to analyze the potential of Bingo The Best Student, an adapted game, to evaluate pupils perceptions of the characteristics of a good student, among 29 fourth grade students of a public school, and b) to examine relationships between participants achievement in the game, in a Cloze test, and in a learning strategies scale. Data was collected through a game session, an administration of both a Cloze test and a learning strategy scale. Results were analyzed qualitatively and quantitatively. It seems that the adapted game is useful to evaluate pupils perceptions of characteristics of a good student. Significant correlations were found between participants achievement in the game, in the scale and in cloze. Data is discussed within the cognitive psychology based on information processing theory framework.
Considerando a escassez de instrumentos nacionais de avaliação psicoeducacional e a importância das estratégias de aprendizagem na escolarização formal, este estudo objetivou: a) analisar o potencial do jogo Bingo Melhor Estudante, adaptado para avaliar as percepções das características de um bom estudante, entre 29 alunos de 4ª série do ensino fundamental de uma escola pública; b) verificar as relações entre o desempenho dos participantes no jogo, num teste de compreensão em leitura e numa escala de estratégias de aprendizagem. Os dados foram coletados mediante o jogo, o teste de compreensão de leitura e a escala e, analisados qualitativa e quantitativamente. O jogo parece útil para a avaliação das percepções das características de um bom estudante. Correlações significativas foram encontradas entre o desempenho no jogo, na escala e no Cloze. Os dados são discutidos à luz da Psicologia Cognitiva baseada na Teoria do Processamento da Informação.
Subject: jogo de bingo
estratégias de aprendizagem
compreensão da leitura
processamento de informação
bingo game
learning strategies
reading comprehension
information process
Editor: Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-37722005000300008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722005000300008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722005000300008
Date Issue: 1-Dec-2005
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-37722005000300008.pdf127.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.