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Type: Artigo de periódico
Title: Cultura política e políticas para o ensino de história em Santa Catarina no início do século XX
Title Alternative: Political culture and history teaching policies in early 20th-century Santa Catarina
Author: Silva, Cristiani Bereta da
Zamboni, Ernesta
Abstract: This article analyzes the relations weaved between historiographic production and the production of a history of Santa Catarina for school use in the early 20th century. Republican political culture was constructed and legitimated as part of a phenomenon which needed to formulate answers for society regarding several 'Empire-inherited' issues holding back progress in Brazilian. In the case of Santa Catarina, one of the issues faced was the challenge of patriotic education in a territory where the precarious school system also had to deal with the issue of language, since in several schools the language spoken was German or Italian. These issues are analyzed through the production of the history of Santa Catarina history, consisting of the didactic material published at that time, such as teaching programs and reports, by the Instituto Histórico e Geográfico Catarinense (created in 1896). The objective is to contribute to discussions about the relation between history teaching and political culture, in the sense of understanding the ways in which the teaching of history participated, in the early 20th century, in symbolic projections of the future of Brazil through shared readings of their past.
O artigo apresenta análises das relações estabelecidas entre a produção historiográfica e a produção de uma história de Santa Catarina para o uso escolar, no início do século XX. A cultura política republicana era construída e se legitimava como parte de um fenômeno que precisava formular respostas à sociedade sobre variados problemas 'herdados do Império' que impediam o progresso do Brasil. No caso dos catarinenses, era preciso enfrentar o desafio de uma educação cívico-patriótica num território em que o sistema escolar, precário, ainda lidava com o problema da língua, posto que em muitas escolas falava-se alemão ou italiano, por exemplo. Estas questões são problematizadas por meio da análise da produção sobre a história de Santa Catarina pelo Instituto Histórico e Geográfico Catarinense (criado em 1896), de manuais didáticos que circularam nesse período, programas e relatórios de ensino. O objetivo é contribuir para o estudo das relações entre ensino de História e cultura política, buscando compreender como o ensino de História participou, naquele período, de projeções simbólicas sobre o futuro do Brasil, a partir de leituras compartilhadas de seu passado.
Subject: ensino de História
cultura política
história regional
History teaching
political culture
regional history
Editor: Associação Nacional de História - ANPUH
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-01882013000100006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-01882013000100006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882013000100006
Date Issue: 1-Jan-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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