Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24657
Type: Artigo de periódico
Title: Delas é o Reino dos Céus: mídia evangélica infantil e o supermercado cultural religioso no Brasil (Anos 1950 A 2000)
Title Alternative: Theirs is the Kingdom of God: evangelical children's media and the religious cultural supermarket in Brazil (1950s to 2000s)
Author: Bellotti, Karina Kosicki
Abstract: We present a Cultural History of the evangelical children's media produced in Brazil from the 1950s to the 2000s. We defend that the use of the media was an important factor in the constitution of a Brazilian evangelical culture directed toward individual consumerism and everyday life issues. The media directed toward children fomented an intense circulation of evangelical cultural products, allowing the creation of a trans-denominational religiosity. We analyzed several products of the Brazilian evangelical media, such as the Adventist magazine Nosso Amiguinho (Our Little Friend), published since 1953, and the Brazilian Christian cartoon character, Smilinguido, a bestseller since the 1980s. We have focused on the acceptance of Smilinguido's products to identify the uses and the meanings of its material and visual cultural effects on the everyday lives of children and young women of different denominations in Brazil. With its success, an enormous market of Christian goods has opened in Brazil in the 1990s and the 2000s.
Apresentamos uma História Cultural da mídia evangélica infantil produzida no Brasil entre os anos 1950 e 2000. Defendemos que o uso da mídia foi um importante fator para a constituição de uma cultura evangélica brasileira, voltada para o consumo individual e questões do cotidiano. A mídia para o público infantil fomentou intensa circulação de produtos culturais evangélicos, permitindo a construção de uma religiosidade transdenominacional. Analisamos produtos de mídia evangélica brasileira, como a revista adventista Nosso Amiguinho, em circulação desde 1953, e o personagem Smilinguido, campeão de vendas no mercado brasileiro desde os anos 1980. Focalizamos a recepção dos produtos Smilinguido para identificar os usos e os sentidos de sua cultura material e visual no cotidiano de crianças e jovens mulheres de diferentes filiações denominacionais do Brasil. Com o seu sucesso, um amplo mercado de bens cristãos abriu-se no Brasil durante os anos 1990 e 2000.
Subject: História Cultural
Mídia e Religião
Supermercado cultural
Cultural History
Media and Religion
Cultural Supermarket
Editor: Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-90742009000100022
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742009000100022
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742009000100022
Date Issue: 1-Jan-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-90742009000100022.pdf313.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.