Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24562
Type: Artigo de periódico
Title: Ensino médio: empresários dão as cartas na escola pública
Title Alternative: High school: entrepreneurs define the rules in public schools
Énseignement secondaire: les entrepreneurs définissent les règles dans l'enseignement public
Author: Krawczyk, Nora
Abstract: Brazilian high schools are in a time of transition. But a transition to where? This article helps find answers to this question by analyzing the changes in high school education and the various influences that shape the complex and controversial process of defining policies. It examines what can be classified as the beginning of a renewal process in the pedagogical and organizational rationality at this level of education, which has given rise to various modalities and forms of organizational and pedagogical work. The analysis also reveals the privileged role that a part of the business sector assumes in this renewal process. It identifies the curriculum and educational proposals that tend to standardize high school education at a national level even while there is a strong fragmentation within state networks and their political-educational management.
Au Brésil, l'enseignement secondaire passe par un moment de transition. Mais une transition vers où ? Vers quelle direction? Cet article vous aidera à trouver des réponses pour cette question, en analysant les changements dans l'enseignement secondaire et les influences subies par le processus complexe et controversé de la définition de politiques. Le texte examine ce qui se peut classer comme le début d'un processus de renouvellement de la rationalité pédagogique et organisationnelle de ce niveau d'enseignement, au sein duquel on constate des modalités variées , ainsi que des formes d'organisation et de travail pédagogique. Il révèle le papier privilégié que certains chefs d'entreprise ont assumé dans ce renouvellement. Il identifie les propositions curriculaires et organisationnelles qui ont une tendence à la standardisation nationale de l'enseignement secondaire, tout en soulignant une forte fragmentation au sein des réseaux du système d'enseignement de différents Etats brésiliens et de leur gestion politique et éducative.
A escola média brasileira está num momento de transição. Mas transição para onde? Este artigo ajuda a encontrar respostas para essa pergunta, analisando as mudanças no ensino médio e as influências que sofre o complexo e controvertido processo de definição de políticas. O texto examina o que se pode classificar como início de um processo de renovação da racionalidade pedagógica e organizacional desse nível de ensino, no qual têm surgido variadas modalidades, formas de organização e de trabalho pedagógico. Revela o papel privilegiado que uma fração do empresariado assumiu nessa renovação. Identifica as propostas curriculares e organizacionais que tendem à padronização nacional do ensino médio, ao mesmo tempo em que há uma forte fragmentação no interior das redes estaduais e de sua gestão político-educacional.
Subject: Ensino médio
Modelo empresarial de educação
Política educacional
Ensino médio integral
Reconfiguração do espaço público
Empreendedorismo
High school education
Business model of education
Educational policies
Integral high school education
Reconfiguration of public space
Entrepreneurship
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302014000100002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302014000100002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100002
Date Issue: 1-Mar-2014
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302014000100002.pdf333.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.