Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24553
Type: Artigo de periódico
Title: Paradoxos do ensino superior norte-americano: uma nota de pesquisar
Title Alternative: Paradoxes of North American higher education: a research note
Paradoxes de l′enseignement superieur nord-americain: une note de recherche
Author: Moraes, Reginaldo Camello Corrêa de
Abstract: The American system of higher education exhibit many signs of success: comprehensiveness in the dimension of teaching, amazing results in the research. At the same time, displays numerous paradoxes and worrying trends. Trying to contextualize them, the article starts in a exploratory and descriptive approach, examining the four floors of the system. Next, we indicate the ways of its massification, after World War II. In the endings of the century, the American society is surrounded by a combination of economic decline and widened inequality. These vectors help to understand the contradictions of the growth of higher learning and the paradoxes of American education, in a broadest sense. Apparently, increasing coverage seems to live with declining inclusion and signs of strangling.
Le système nord-américain d′éducation supérieure montre d′innombrables signes de succès: integralité dans la dimension de l′enseignement, résultats surprenant dans la recherche. En même temps, il exibe de nombreux paradoxes et tendances préoccupantes. Tentant de les contextualiser, l′article commence par un examen exploratoire et descriptif des quatre étages du système, indiquant ensuite le mode de sa massification, après la Seconde Guerre. La conjoncture de la fin du siècle montre une société cernée par la combinaison de récession économique et d′inégalité amplifiée, qui aide à comprendre les contradictions de la croissance du système de l′enseignement supérieur et de l′éducation nord-américaine, au sens large. Apparemment, couverture scolaire croissante semble aller de pair avec inclusion en déclin, montrant des signes d′étranglement
O sistema norte-americano de educação superior mostra inúmeros sinais de sucesso: abrangência na dimensão do ensino, resultados assombrosos na pesquisa. Ao mesmo tempo, exibe numerosos paradoxos e tendências preocupantes. Tentando contextualizá-los, o artigo inicia com um exame exploratório e descritivo sobre os quatro andares do sistema, indicando a seguir o modo como se massificou, depois da Segunda Guerra. A conjuntura do final do século mostra uma sociedade cercada pela combinação de retração econômica e desigualdade ampliada, que ajuda a compreender as contradições do crescimento do sistema de ensino superior e da educação norte-americana, em sentido amplo. Aparentemente, cobertura crescente parece conviver com inclusão em declínio, mostrando sinais de estrangulamento.
Subject: Estados Unidos
Desenvolvimento
Educação superior
Universidade
College
United States of America
Development
Higher education
University
College
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302013000100002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000100002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302013000100002
Date Issue: 1-Mar-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302013000100002.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.