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Type: Artigo de periódico
Title: Implicações ético-epistemológicas da negociação nos processos de avaliação institucional participativa
Title Alternative: Epistemological ethical implications of trading in the process of institutional participatory evaluation
Implications ethico-epistemologiques de la negociation dans les processus d'evaluation institutionnelle participative
Author: Sordi, Mara Regina Lemes De
Abstract: This paper discusses the importance of alternative models of regulation of the quality of public schools in response to the purposeful evaluation models focused on student achievement on standardized tests. Given the paucity of studies on public policy implementation becomes the experience of a municipal school system as a reference for the analysis of the strengths and vulnerabilities of the evaluation process implemented taking as participatory institutional focus on the negotiation meetings between the managers of the central and the actors of the schools. The aim is to identify concepts of quality and assessment governing the negotiation process and the consequences for decision making. It is observed that the actors tend to enhance the understanding of his role in negotiating and there is evidence of expanding the role and involvement of players from schools with the logic evaluation of the model with the continuity of the process.
On discute l'importance de modèles alternatifs de régulation de la qualité de l'école publique comme réaction propositionnelle aux modèles d'évaluation centrés sur les résultats des étudiants aux tests standardisés. Etant donné la rareté des études sur la mise en oeuvre de politiques publiques, on choisit l'expérience d'un réseau municipal d'enseignement comme référence pour l'analyse des potentialités et vulnérabilités du processus d'évaluation institutionnelle participative en vigueur, en prenant comme cible les réunions de négociation entre les gesteurs du niveau central et les acteurs de l'école. On cherche à identifier les conceptions de qualité et d'évaluation qui régissent le processus de négociation et les conséquences pour le processus décisionnaire. On observe que les acteurs tendent à améliorer la compréhension de leur rôle dans la négociation et on trouve des indices d'une amplification du protagonisme et de l'implication des acteurs de l'école dans la logique évaluative du modèle avec la continuité du processus.
Discute-se a importância de modelos alternativos de regulação da qualidade da escola pública como reação propositiva aos modelos de avaliação centrados nos resultados dos estudantes nos testes padronizados. Dada a escassez de estudos sobre implementação de políticas públicas, toma-se a experiência de uma rede municipal de ensino como referência para a análise das potencialidades e vulnerabilidades do processo de avaliação institucional participativa implementado, tendo como foco as reuniões de negociação entre os gestores do nível central e os atores das escolas. Busca-se identificar concepções de qualidade e de avaliação que regem o processo de negociação e as consequências para o processo decisório. Observa-se que os atores tendem a aprimorar o entendimento de seu papel na negociação e há indícios de ampliação do protagonismo e da implicação dos atores das escolas com a lógica avaliativa do modelo,com a continuidade do processo.
Subject: Regulação da qualidade
Escola pública
Negociação
Avaliação institucional
Políticas públicas
Quality regulation
Public school
Negotiation
Institutional evaluation
Public politics
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302012000200009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000200009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000200009
Date Issue: 1-Jun-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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