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Type: Artigo de periódico
Title: Fronteiras entre duas esferas das atividades sociais: a educação e o trabalho
Title Alternative: The borders between two spheres of social activities: education and work
Frontieres entre deux spheres des activites sociales: l'education et le travail
Author: Souza, Aparecida Neri de
Abstract: How can we draw up analysis of certain social reality dimensions which are generally treated, separately, either by the sociology of education and by the labor sociology? To answer this question, the work by Lucie Tanguy is examined. By proposing a critical analysis of a field of knowledge which is the object of debates and action plan speeches it is possible to overlook the tensions in which the professional education is the object. In general, professional education, either the one targeted to the formation of blue collar workers or the one targeted to the formation of technicians, is not known by the sociologists who study school education. The analysis allows us to break down certain myths about professional formation, among them the ones that refer to education as an instrument of social reproduction.
Comment construire les analyses de certaines dimensions de la réalité sociale qui sont traitées, généralement, de manière séparée, soit par la sociologie de l'éducation, soit par la sociologie du travail? Pour répondre à cete question l'oeuvre de Lucie Tanguy est examinée. La proposition d'une analyse critique sur un champ de connaissance, qui est l'objet de débats et de discours programmatiques, permet de relever les tensions liées à l'éducation professionnelle. Souvent, l'éducation professionnelle, aussi bien celle destinée à la formation d'ouvriers, que celle destinée à la formation de techniciens, est méconnue par les sociologues qui étudient l'éducation scolaire. L'analyse permet de briser certains mythes sur la formation professionnelle, dont ceux qui représentent l'éducation comme instrument de reproduction sociale.
Como construir análises de determinadas dimensões da realidade social que são tratadas, geralmente, de maneira separada, ora pela sociologia da educação, ora pela sociologia do trabalho? Para responder a esta questão a obra de Lucie Tanguy é examinada. Ao propor a análise crítica sobre um campo de conhecimento que é objeto de debate e de discursos programáticos, é possível relevar as tensões nas quais a educação profissional é objeto. De forma geral, a educação profissional, seja aquela destinada à formação de operários, seja aquela destinada à formação de técnicos, é desconhecida dos sociólogos que estudam a educação escolar. A análise permite romper com certos mitos sobre a formação profissional, entre os quais aqueles que representam a educação como instrumento de reprodução social.
Subject: Lucie Tanguy
sociologia
educação e trabalho
sociologia da educação
sociologia do trabalho
Lucie Tanguy
sociology
education and work
sociology of education
labor sociology
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302012000100006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000100006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100006
Date Issue: 1-Mar-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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