Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24532
Type: Artigo de periódico
Title: Fronteiras imaginadas: experiências educativas e construção das disposições quanto ao futuro por jovens dos grupos populares e médios
Title Alternative: Imagined frontiers: educational experiences and the construction of plans for the future by a group of lower- and middle-class youngsters
Author: Presta, Sueli
Almeida, Ana Maria F.
Abstract: This article is about the results of a study focusing on processes through which adolescents from different social groups build their plans for the future in terms of schools and jobs. From interviews with 14 youngsters and their families, it was possible to make it clear that these plans for the future are closely related to their families' (ascending or descending) social history, on the one hand, and on the other hand, to the structure of assets these families have, and that all this results in a clear adjustment between the plans and the chances to make them come true. This convergence is only threatened by schools' verdicts, which may impose different perceptions about the future than the ones built in family relations. The implications of these results will be discussed at the end of the text.
O artigo discute os resultados de uma pesquisa que procurou focalizar os processos pelos quais adolescentes de diferentes grupos sociais constroem disposições quanto ao futuro em relação à escola e ao trabalho. A partir de entrevistas com 14 jovens e suas famílias foi possível mostrar que as disposições quanto ao futuro são tributárias, por um lado, do sentido da trajetória social do grupo familiar (ascendente ou descendente) e, por outro, da estrutura dos patrimônios, material e simbólico, de que dispõem essas famílias, gerando, ao final, um ajustamento claro entre disposições e chances de torná-las realidade. Essa congruência só é ameaçada pelo veredito escolar que pode impor percepções diferentes de futuro daquelas construídas na relação com a família. As implicações desses resultados são discutidas ao final.
Subject: Jovens
Disposições quanto ao futuro
Desigualdades sociais
Youngsters
Plans for the future
Social inequality
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302008000200006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000200006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000200006
Date Issue: 1-Aug-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302008000200006.pdf268.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.