Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24530
Type: Artigo de periódico
Title: Desvendando mitos: os computadores e o desempenho no sistema escolar
Title Alternative: Revealing myths: computers and school performance
Author: Dwyer, Tom
Wainer, Jacques
Dutra, Rodrigo Silveira
Covic, André
Magalhães, Valdo B.
Ferreira, Luiz Renato Ribeiro
Pimenta, Valdiney Alves
Claudio, Kleucio
Abstract: Over the last few years, public educational policies have had an emphasis on the need to equip schools with computers and change teaching practices, to match the needs of information society. This paper analyzes the SAEB research data to check basic school students from the 4th to the 8th grades and 3rd year high school students' performance, as well as to study the relation between their performance and the use of computers. The results show us that, for all grades and for all social-economic classes, heavy use of computers is related to lower school performance. For 4th grade students from poor social backgrounds, even the moderate use of computers is associated to worse performance in Portuguese and mathematics. These results point out to the need to reflect on the role of computers in teaching, especially when it comes to poor students, for whom the use of computers is associated to a worse school performance.
As políticas públicas de educação têm dado bastante ênfase, ao longo dos últimos anos, à necessidade de informatizar as escolas e modificar práticas de ensino devido ao advento da sociedade de informação. Este artigo usa as pesquisas do saeb para verificar o desempenho de alunos de 4ª e 8ª série do ensino fundamental e da 3ª série do ensino médio e a relação deste desempenho com o uso de computador. Os resultados demonstram que para os alunos de todas as séries e para todas as classes sociais o uso intenso do computador diminui o desempenho escolar. Para alunos da 4ª série, das classes sociais mais pobres, mesmo o uso moderado do computador piora o desempenho nos exames de português e matemática. Esses resultados indicam claramente que é preciso repensar o papel do computador no ensino, sobretudo para os alunos mais pobres, para quem o uso do computador está surpreendentemente associado a uma piora nas suas notas.
Subject: Computadores
Educação fundamental
Educação média
Desempenho
SAEB
Computers
Basic education
High school education
Performance
SAEB
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302007000400003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302007000400003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302007000400003
Date Issue: 1-Dec-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302007000400003.pdf208.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.