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Type: Artigo de periódico
Title: O PROUNI no governo Lula e o jogo político em torno do acesso ao ensino superior
Title Alternative: The PROUNI in Lula's administration and the political game around access to higher education
Author: Carvalho, Cristina Helena Almeida de
Abstract: This paper aims at understanding the complex and dynamic relationships between the public policy for higher education in Lula's administration, in what regards the Project University for All (PROUNI), and its connection with fiscal policy and financing by way of tributary renouncement. It also intends to analyze the conditions of access of poor students and discuss the program as a democratizing public policy. In this context, the civil society approval in search of graduation certificate allied to the pressure of private representatives associations. The attempt to regulate the system and obtain return on the fiscal renouncement allowed to philanthropic institutions was restricted by the legal text, which evolved toward the slackening of the state framework. The author concludes that the obstacle to democratization is the lack of public and free places. To date, the measures aimed at increasing the federal sector are still insufficient to revert this perverse situation.
O objetivo deste texto é compreender a relação complexa e dinâmica da política pública para o ensino superior no governo Lula, no que tange ao Projeto Universidade para Todos (PROUNI) e sua articulação com a política fiscal e o financiamento por meio da renúncia tributária. Pretende-se ainda analisar as condições de acesso aos estudantes pobres e questionar o programa como política pública de democratização. Neste contexto, o respaldo da sociedade civil em busca do diploma de graduação tem sido acompanhado da pressão de associações representativas do segmento privado. A tentativa de regular o sistema e obter retorno da renúncia fiscal concedida às filantrópicas foi restringida à medida que a evolução do texto legal foi na direção do afrouxamento do aparato estatal. Conclui-se que o empecilho à democratização está na escassez de vagas públicas e gratuitas. Nesse momento, as medidas voltadas à expansão do segmento federal ainda são insuficientes para reverter este quadro perverso.
Subject: Ensino superior
Renúncia fiscal
Financiamento
PROUNI
Democratização do acesso
Higher education
Fiscal renouncement
Financing
PROUNI
Democratizing access
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302006000300016
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302006000300016
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302006000300016
Date Issue: 1-Oct-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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