Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24510
Type: Artigo de periódico
Title: Conteúdos abertos e compartilhados: novas perspectivas para a educação
Title Alternative: Open and shared contents: new perspectives for education
Author: Mantovani, Osmar
Dias, Maria Helena Pereira
Liesenberg, Hans
Abstract: Ongoing changes in the scenario of knowledge production and dissemination as well as some of the important issues that induced them are pointed out. The main one is an increasing shift of balance from the interests of society to those of the culture industry promoted, these last years, by successive amendments to the intellectual property rights. These were passed under the pressures of that industry whose business model is nowadays threatened by the practices supported by the new information and communication technologies and the Internet in particular. Such shift of balance specifically limits schools in their choices of the most appropriate resources to educate their students. A counter-movement is promoting open contents through an environment, presented here, designed to support the school community in publishing and sharing tasks. It is aimed at helping that community promote an education with more democratic and better-suited parameters for the transformations under way.
Mudanças em curso no cenário de produção e divulgação de conhecimentos bem como algumas questões importantes indutoras de tais mudanças são apontadas. A principal é o desbalanceamento, cada vez maior, entre os interesses da indústria cultural e os da sociedade, em favor da primeira, provocado, em anos recentes, por mudanças sucessivas no direito de propriedade intelectual por pressão da mesma indústria cultural que tem, hoje, o seu modelo de negócio ameaçado por práticas apoiadas por novas tecnologias de informação e comunicação e, especificamente, pela Internet. Tal desbalanceamento cerceia, em particular, a escola na escolha dos recursos mais apropriados para a educação de seus alunos. Um contramovimento promove conteúdos abertos. Um ambiente que foi desenhado para apoiar a comunidade escolar na publicação e no compartilhamento de conteúdos para, dessa forma, ajudá-la a promover uma educação com parâmetros mais democráticos e adequados às transformações em curso é apresentado.
Subject: Conteúdos digitais
Educação
Autoria
Direitos autorais
Indústria cultural
Internet
Digital contents
Education
Authorship
Copyright
Cultural industry
Internet
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302006000100012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302006000100012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302006000100012
Date Issue: 1-Apr-2006
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302006000100012.pdf82.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.