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Type: Artigo de periódico
Title: Políticas de regulação, pesquisa e pedagogia na educação infantil, primeira etapa da educação básica
Title Alternative: Regulation policies, research and pedagogy in child education, first step of the basic education
Author: Faria, Ana Lúcia Goulart de
Abstract: This paper describes the trajectory of kindergarten and pre-school until the 1966 Brazilian Education Basic Tenets Law (LDB) transformed them into the child education institution responsible for the first phase of basic education. It shows that the attempts to articulate research, policies and pedagogical practices ensured progress and innovation in this area, which have been building a child pedagogy involved in guaranteeing, at the municipal level, the right to education of the 0-6 year olds. Still a new area in education, it suffers pressures that may lead to a retroversion, as is the case nowadays. Eluding conclusions, this text highlights that the transgression implemented by a child education giving life to a childhood that extends to the first grades practically hinders nationally integrated policies. This is also the case in Italy, where 0-3 year olds education in kindergarten is not free and where a government fell, in 1968, when people wanted free pre-school.
Como fazer um mapa durante um terremoto, este artigo refaz as trajetórias pelas quais passaram creche e pré-escola, até tornarem-se, pela LDB de 1996, instituições de educação infantil responsáveis pela primeira etapa da educação básica. Mostra também que as tentativas de articulação entre pesquisa, política e prática pedagógica garantiram avanço e inovação na área, que vem construindo a Pedagogia da Infância e se empenha em garantir, pela esfera municipal, o direito à educação das crianças de 0 a 6 anos. Enquanto área muito jovem da educação, acaba sofrendo pressões que podem levar a um retrocesso, como o que vem ocorrendo no momento no Brasil. Sem concluir, o texto permite constatar a transgressão instalada pela educação infantil que, ao dar vida a uma infância que continua nas séries iniciais, torna-se o grande impedimento para uma política nacional integrada para a infância.
Subject: Educação infantil
Políticas para a infância
Criança pequena
Creche
Pré-escola
Primeira etapa da educação básica
Child education
Integrated policies for childhood
Little children
Kindergarten
Pre-school
First phase of basic education
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302005000300014
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000300014
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302005000300014
Date Issue: 1-Oct-2005
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

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