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Type: Artigo de periódico
Title: Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública
Title Alternative: Negotiated quality: assessment and counter-regulation in public schools
Author: Freitas, Luiz Carlos de
Abstract: Negotiated quality is proposed as a counter-regulation alternative favoring complex change processes at school. This concept sees quality as produced through an institutional assessment process, collectively built, whose reference is the political-pedagogical project of school. The text substantiates the unsuitability of strategies that spread changes from a center, without any reference to the actual problems of school. It analyzes the concept of public services so as to understand its peculiar characteristics. Since civil servants have job security and work within specific relationships to power, money and time, it attempts to show that, as was the case with the neoliberal public policies (PSDB-PFL), the participative public policies (pt and allies) will also be faced with problems if they do not acknowledge such specificities and implement negotiated assessment processes that create agreed commitments and stimulate new organization forms in the internal relationships of schools.
A qualidade negociada é proposta como alternativa de contra-regulação e apoio a processos de mudança complexos nas escolas. Por este conceito, a qualidade é produto de um processo de avaliação institucional construído coletivamente, tendo como referência o projeto político-pedagógico da escola. Defende-se a inadequação de estratégias de difusão de mudanças a partir de um centro irradiador destas, sem ter como referência os problemas reais da escola. Analisa-se o conceito de serviço público procurando entender suas características particulares. Dado que o servidor público tem estabilidade e atua no interior de relações específicas com o poder, com o dinheiro e com o tempo, procura-se mostrar que, a exemplo das políticas públicas neoliberais (PSDB-PFL), as políticas públicas participativas (pt e aliados) também terão problemas se não reconhecerem tais especificidades e se não instalarem processos de avaliação negociados que criem compromissos pactuados e incentivem novas formas de organização nas relações internas das escolas.
Subject: Qualidade negociada
Serviço público
Avaliação institucional
Projeto pedagógico
Regulação
Negotiated quality
Public services
Institutional assessment
Pedagogical project
Regulation
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302005000300010
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000300010
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302005000300010
Date Issue: 1-Oct-2005
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