Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24487
Type: Artigo de periódico
Title: Percorrendo caminhos na educação
Title Alternative: Tracing paths in education
Author: Saviani, Dermeval
Abstract: From the Lei das Escolas de Primeiras Letras (Educational Act for First Letters), approved in Brazil on October 15, 1827, and through a parallel with Italy, as for immigration and illiteracy issues, the author sketches out his own academic and intellectual itinerary. This is meant to highlight the importance of school as a strategic element to develop the talents lying dormant in children and youths, an essential prerequisite for the future of Brazil.
Partindo da Lei das Escolas de Primeiras Letras, aprovada no Brasil em 15 de outubro de 1827, e traçando um paralelo com a Itália em torno das questões da emigração e do analfabetismo, o autor esboça a sua própria trajetória acadêmica e intelectual, de modo a concluir com o destaque da importância da escola como elemento estratégico para o desenvolvimento dos talentos representados pelas crianças e jovens, sem o que o próprio futuro do país fica comprometido.
Subject: Imigração e alfabetização
História da educação
Itinerário de professor
Escola e desenvolvimento intelectual
Immigration and teaching to read and write
Education history
Teacher itinerary
School and intellectual development
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302002008100014
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008100014
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002008100014
Date Issue: 1-Dec-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302002008100014.pdf86.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.