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Type: Artigo de periódico
Title: Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação
Title Alternative: Teacher training in Brazil: 10 years of struggle among training projects
Author: Freitas, Helena Costa Lopes de
Abstract: This paper analyses the policies of teacher training focalizing on the Directives on Teachers' Initial Training for Basic Education in Higher Education. This legal document can be seen as the materialization of the multiple facets of the training policies, from the definition of competence and skills to the assessment of performance and curricular organization. The theme of assessment is assumed as closely linked to the issue of teacher training mainly because of the policies of teacher training and the adoption of the model of competence in the definition of the Brazilian Directives on Teachers' Initial Training for Basic Education in Higher Education. The creation of a federative system of teacher competence certification indicates that we are experiencing the process of flexibilization of teacher work, which jeopardizes the historical fight of educators for the professionalization of teacher training.
O trabalho analisa as políticas de formação de professores centrando-se na análise das Diretrizes Nacionais para Formação Inicial de Professores para a Educação Básica em Nível Superior, por identificar nesse documento legal a materialização das múltiplas facetas das políticas de formação, desde a definição das competências e habilidades, passando pela avaliação de desempenho e organização curricular. Identifica-se a temática da avaliação como estreitamente vinculada à questão da formação de professores, principalmente em virtude das políticas para a formação de professores e da adoção do modelo de competências na definição das Diretrizes Nacionais para Formação Inicial de Professores para a Educação Básica em Nível Superior. A criação de um sistema federativo de certificação de competências dos professores indica que estamos vivenciando o processo de flexibilização do trabalho docente comprometendo a luta histórica dos educadores pela profissionalização do magistério.
Subject: Profissionalização do educador
Diretrizes
Políticas de formação
Professionalization of educators
Directives
Training policies
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302002008000009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008000009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002008000009
Date Issue: 1-Sep-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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