Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24480
Type: Artigo de periódico
Title: A escrita como recurso mnemônico na fase inical de alfabetização escolar: Uma análise histórico-cultural
Title Alternative: Writing as a mnemonic resource during the initial phase of schooling: A historical-cultural analysis
Author: Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Leite, Sérgio Antônio da Silva
Abstract: Based on the conception that written language is a system of signs that supports the intellectual functions, this paper presents the results of a research aimed at investigating the processes that build up in children during the initial phase of their learning to read and write, at school, when encouraged to use writing as a mnemonic resource. From activities involving registration of texts orally produced by the children, we can conclude that the uprising of indifferentiated spellings due to the presence, in the texts, of quantities, words which are repeated and which the children are familiar to the spelling, made it possible for the students to establish a functional relation to writing and therefore employ it as a nmeumonic resource.
Com base na concepção de que a linguagem escrita é um sistema de signos que serve como apoio às funções intelectuais, o artigo apresenta os resultados da pesquisa cuja finalidade foi investigar os processos que se constituem nas crianças, na fase inicial de alfabetização escolar, ao serem incentivadas a usar a escrita como recurso mnemônico. A partir das atividades de registro dos textos, elaborados oralmente pelas crianças, conclui que o surgimento de grafias indiferenciadas propiciadas pela presença, nos textos, de quantidades, palavras que se repetiam e palavras cuja grafia as crianças dominavam, possibilitou que os alunos estabelecessem uma relação funcional com a escrita e, portanto, a usasse como recurso mnemônico.
Subject: Alfabetização
Escrita
Recurso mnemônico
Learning to read and write
Writing
Mnemonic resource
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302002000200009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000200009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000200009
Date Issue: 1-Apr-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-73302002000200009.pdf291.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.