Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24413
Type: Artigo de periódico
Title: Os visitantes do Museu Paulista: um estudo comparativo com os visitantes da Pinacoteca do Estado e do Museu de Zoologia
Author: Almeida, Adriana Mortara
Abstract: This article presents and discusses the differences between the audiences of history, science and art museums, with emphasis on visitors' motivations and expectations. The discourse of Museu Paulista visitors will be described in terms of what they liked most and what benefits they felt they have gained with the visit. The article intends to contribute to Brazilian studies on museums' audiences, an area that is still evolving. Audience surveys may help museums to reorganize their programmes according to their mission, but with a clear view of the interests of their present and potential audiences. Initially, this article debates the issue of the museums' typology as the basis for the research hypothesis: whether the visitors' motivations and expectations vary according to museum type. Then, the theoretical references guiding the methodology will be presented, as well as some empirical results. In the last part, the responses of Museu Paulista visitors are described, presenting their interpretation of the museum's exhibitions, from the receiver/audience's point of view. This paper has brought forth many issues for further investigation on museum attendance and visitor's interpretation of exhibitions.
Neste artigo pretende-se discutir as diferenças entre os públicos de museus de história, arte e ciência, com um aprofundamento nas motivações e expectativas dos visitantes. Para o Museu Paulista apresentarei de forma detalhada a fala dos visitantes em relação aos benefícios da visita e ao que mais gostaram, dando uma leitura preliminar de seu conteúdo.Dessa maneira, pensa-se em colaborar para o desenvolvimento dos estudos de públicos no Brasil, ainda pouco sistemáticos, mas que permitem aos museus conhecer seus públicos e assim criar e aperfeiçoar seus programas, de acordo com sua missão, mas com uma visão mais clara dos seus interlocutores/visitantes e até de seus não-visitantes. Inicialmente, discutirei a questão da tipologia dos museus, por ser a base da hipótese de pesquisa, ou seja, se o perfil, as motivações e expectativas dos públicos variam conforme o tipo de museu. Em seguida, apresentarei referenciais teóricos e estudos que nortearam a metodologia e alguns dos resultados obtidos.Na última parte, descreverei as respostas dos visitantes do Museu Paulista às questões abertas, procurando identificar as leituras das exposições apresentadas, na visão do receptor/visitante.Este trabalho abriu um conjunto de questões para novas investigações sobre as condições dos visitantes e suas leituras das exposições.
Subject: Museu de história
Público de museus
Comunicação em museus
History Museums
Museum Audience
Communication in Museums
Editor: Museu Paulista, Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-47142004000100020
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142004000100020
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-47142004000100020
Date Issue: 1-Dec-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-47142004000100020.pdf191.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.