Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/24347
Type: Artigo de periódico
Title: Algo para além de tirar da rua: o ensino do esporte em projeto socioeducativo
Title Alternative: Algo para más allá de sacar de la calle: la enseñanza del deporte en proyecto social y educativo
Something besides to take away of the street: teaching sport in a socialeducational project
Author: Hirama, Leopoldo Katsuki
Montagner, Paulo César
Abstract: The present article is related to a research based on ethnography and memory reconstruction guided by oral history. Its main purpose is to reveal relevant characteristics about a social and educational project implemented in Heliópolis community, in the city of São Paulo, seeking to understand the changes experienced by adolescents in their everyday life, relating the possible contributions for structuring actions which use sport as the guideline. The results underscored as most significant are the relationship between teacher and student, the feeling of belonging and the continuity of learning. The study is concluded by indicating the importance of careful pedagogic treatment when offering sports as the focus of action towards a community.
O presente artigo está vinculado a uma pesquisa de tipo etnográfico e de reconstrução de memórias orientado pela história oral, e teve como objetivo principal apresentar características relevantes de um projeto socioeducativo na comunidade de Heliópolis, na cidade de São Paulo, procurando compreender as transformações vividas por adolescentes em seu cotidiano, relacionando as possíveis contribuições para a estruturação de ações que possuam o esporte como eixo norteador. Destacaram-se como resultados mais significativos a relação professor-aluno, o sentimento de pertencimento e a continuidade no aprendizado. Concluiu-se o estudo indicando a importância de tratamento pedagógico criterioso ao se oferecer esporte como foco de atuação voltada para comunidades populares.
El presente artículo está relacionado a una investigación etnográfica y de reconstrucción de memórias a través de la historia oral. El objetivo principal del trabajo es presentar características relevantes de un proyecto social y educativo en la comunidad de Heliópolis, en la ciudad de São Paulo, tratando de comprender las transformaciones experimentadas por los adolescentes en su rutina, referiendo las possibles contribuiciones a la formación de acciones que toman el deporte como influenciador. Se destacaran como resultados más significativos la relación professor-estudiante, el sentimiento de pertenencia y la continuidad en el aprendizaje. Se concluyó el estudio con la revelación de la importância de un cuidadoso tratamiento pedagógico en el ofrecimiento de actividades deportivas como foco de acciónes orientadas a las comunidades populares.
Subject: esporte
projeto socioeducativo
classes populares
adolescentes
pedagogy of the sport
project social education
popular-classes
teenagers
Editor: Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32892012000100011
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32892012000100011
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892012000100011
Date Issue: 1-Mar-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32892012000100011.pdf86.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.