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Type: Artigo de periódico
Title: Acesso à educação por faixas etárias segundo renda e raça/cor
Title Alternative: Access to education by age groups, according to income and race/skin colour in Brazil
Author: Andrade, Cibele Yahn de
Dachs, J. Norberto W.
Abstract: Data from the National Sample Household Survey - PNAD 2003 was employed to analyse the role of economic status and race/skin colour in access to school, including higher education. Income and race/skin colour variables have a strong impact on the various age groups and school transitions. Constraints that resulted in only a small percentage of young people having access to higher education are dependent upon the number of places the school has to offer at this level of education and even more by the reduced' number of youngBrazilians who manage to finish high school, achievingthe required formal qualification to have access to higher education. Only 40% of youths from 18 to 24 years of age complete high school and a mere 13% of which have access to college. The economic status plays a more important role than race/skin colour, although the latter has an influence throughout all income groups. Finally, the article analyzes the distribution of higher education students within this age group in public and private schools.
São analisadas as contribuições da situação econômica e da raça/cor da pele no acesso à escola, até o ensino superior, considerando as principais transições escolares e grupos etários, usando dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios - PNAD 2003. As variáveis renda e raça/cor afetam com intensidades diferentes as diversas faixas etárias e transições escolares. As restrições que levam ao reduzido percentual de jovens com acesso ao ensino superior dependem do número de vagas neste nível de ensino, mas parecem ser mais determinadas pelo pequeno contingente de jovens brasileiros que consegue completar o ensino médio, atingindo a qualificação formal necessária para o acesso ao ensino superior. Somente 40% dos jovens de 18 a 24 anos possuem o ensino médio completo, sendo que 13% tiveram acesso ao ensino superior. A situação econômica é um determinante mais importante do que a variável raça/cor, embora essa última variável apresente influência em todas as faixas de renda. Finalmente, estuda-se a distribuição dos alunos de ensino superior nesta faixa etária nos estabelecimentos públicos e privados.
Subject: ACESSO À EDUCAÇÃO
DISCRIMINAÇÃO NO ENSINO
CLASSE SOCIAL
RAÇA
ACESS TO EDUCATION
EDUCATIONAL DISCRIMINATION
SOCIAL CLASS
RACE
Editor: Fundação Carlos Chagas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0100-15742007000200009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000200009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000200009
Date Issue: 1-Aug-2007
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