Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/22490
Type: Artigo de periódico
Title: Pedagogia: o espaço da educação na universidade
Title Alternative: Pedagogy: the space for education at the university
Author: Saviani, Dermeval
Abstract: This article points out the importance of pedagogy as the specific realm within the university for the development of educational studies and educators´ professional training. From then on, it addresses the national curricular guidelines which have been lately defined by the National Council of Education for the Pedagogy Course. To that end, after considering the historical and theoretical emergence of the pedagogy concept, it identifies the theory-practice relationship as the fundamental problem from which the two main pedagogical currents arise ending up in a dilemma and feeding the polemic character of pedagogy. Against this background, the paper analyzes the place education occupies within the Brazilian university, where Pedagogy plays a major role. Finally, it briefly examines the national curricular guidelines revealing a paradoxical situation: the document is at the same time extremely limited and too extensive; it is very limited in the essentials and too extensive in the accessories. Considering this finding, the work is concluded by proposing a possible way around the paradox.
Este artigo destaca a importância da pedagogia como o espaço específico da universidade para o desenvolvimento de estudos educacionais e de formação profissional de educadores abordando, a partir daí, as diretrizes curriculares nacionais recentemente definidas pelo Conselho Nacional de Educação para o Curso de Pedagogia. Para tanto, após considerar a emergência histórico-teórica do conceito de pedagogia, identifica a relação teoria-prática como o problema fundamental do qual derivam as duas grandes correntes pedagógicas que desembocam num dilema e que alimentam o caráter polêmico da pedagogia. Sobre esse pano de fundo é analisado o espaço da educação na universidade brasileira no interior do qual ocupa lugar central o Curso de Pedagogia. Por fim, procede a um exame sucinto das diretrizes curriculares nacionais, revelando uma situação paradoxal: o documento é, ao mesmo tempo, extremamente restrito e demasiadamente extensivo; é muito restrito no essencial e muito extensivo no acessório. À vista dessa constatação, o trabalho se encerra indicando um possível caminho para se contornar o paradoxo.
Subject: PEDAGOGIA
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
SISTEMA DE EDUCAÇÃO
HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO
PEDAGOGY
TEACHER EDUCATION
EDUCATIONAL SYSTEMS
HISTORY OF EDUCATION
Editor: Fundação Carlos Chagas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0100-15742007000100006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000100006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000100006
Date Issue: 1-Apr-2007
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0100-15742007000100006.pdf234.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.