Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21747
Type: Artigo de periódico
Title: Projeções e expectativas de ingressantes no curso de formação docente em educação profissional técnica na saúde
Title Alternative: Proyecciones y expectativas de ingresantes al curso de formación docente en educación profesional técnica de salud
Projections and expectations of students enrolled in a teaching qualification in a technical health professional education course
Author: Marin, Maria José Sanches
Tonhom, Silvia Franco da Rocha
Michelone, Adriana Paula Congro
Higa, Elza de Fátima Ribeiro
Bernardo, Mário do Carmo Martini
Tavares, Cláudia Mara de Melo
Abstract: This research aims at analyzing the projections and expectations of students enrolled in a teaching qualification in technical health professional education course, aiming at overcoming disciplinary fragmentation and further approaching the working world. This was a qualitative study that included interviews with 33 students enrolled in the course, and the data analysis was performed using a content analysis technique. The following categories were identified among the results: the possibility of teaching-learning; the need for pedagogical qualification and the constant search for learning; and the possibility of changing reality. We conclude that students enrolled in this course foresee the transformation of their social reality, taking into account the need to acquire new skills and professional competences to effectively perform their job and compete within the working world.
O presente estudo propõe analisar as projeções e expectativas dos ingressantes em um curso de formação docente, que visa superar a fragmentação disciplinar e criar maior aproximação com o mundo do trabalho. Trata-se de estudo qualitativo realizado a partir de entrevistas com 33 ingressantes do curso. Para a análise dos dados, pautou-se na técnica de análise de conteúdo, modalidade temática. Os resultados do estudo permitiram elencar as seguintes categorias temáticas: possibilidade de ensinar-aprender; necessidade de capacitação pedagógica e de constante busca de aprendizagem; possibilidade de mudança da realidade. Conclui-se que os ingressantes vislumbram a transformação da realidade social na qual estão inseridos, considerando a necessidade de aquisição de novas habilidades e competências profissionais, com intuito de exercer eficazmente o trabalho e ocupar um espaço competitivo no mercado.
El estudio propone analizar las proyecciones y expectativas de los ingresantes a un curso de formación docente que apunta a superar la fragmentación disciplinaria y a conseguir una aproximación mayor con el mundo laboral. Estudio cualitativo realizado mediante entrevistas con 33 ingresantes al curso. Datos analizados según técnica de análisis de contenido, modalidad temática. Los resultados del estudio permitieron enumerar las siguientes categorías temáticas: posibilidad de enseñar-aprender; necesidad de capacitación pedagógica y de constante búsqueda de aprendizaje, y la posibilidad de cambiar la realidad. Se concluye en que los ingresantes vislumbran la transformación de la realidad social en la cual están insertos, considerando la necesidad de adquisición de nuevas habilidades y competencias profesionales, con vistas a ejercer eficazmente su trabajo y ocupar un espacio competitivo en el ámbito laboral.
Subject: Educação em enfermagem
Capacitação profissional
Formação de recursos humanos
Human resources qualification
Nursing education
Professional qualification
Editor: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0080-62342013000100028
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342013000100028
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342013000100028
Date Issue: 1-Feb-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342013000100028.pdf189.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.