Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21737
Type: Artigo de periódico
Title: Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa
Title Alternative: Utilización de metodología activa en la enseñanza y atención de enfermería en la producción nacional: revisión integradora
The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: an integrative review
Author: Sobral, Fernanda Ribeiro
Campos, Claudinei José Gomes
Abstract: The objective of this integrative review was to identify and analyze the scientific publications regarding the use of active methodologies in nursing care and teaching in Brazil. The survey included national publications, from 1999 to 2009, using the following databases: LILACS, BDENF, MEDLINE and SciELO. A total of 28 articles were selected. The results and analysis pointed to problematization as the primary active methodology used, the lack of theoretical frameworks to plan the pedagogical action, and the excessive use of teaching techniques that do not always characterize innovation. In conclusion, the implementation of innovative methodologies requires further studies and more investment in research and dissemination on the subject.
Esta é uma revisão integrativa de literatura cujo objetivo foi identificar e analisar publicações científicas sobre o uso das metodologias ativas no ensino e assistência de enfermagem no Brasil. O levantamento bibliográfico incluiu publicações nacionais, no período de 1999 a 2009. Foram verificadas as bases de dados LILACS, BDENF, MEDLINE e a biblioteca eletrônica SciELO. Foram selecionados 28 artigos. Os resultados e a análise mostraram a problematização como a principal metodologia ativa utilizada, a falta de referenciais teóricos para planejar a ação pedagógica e o uso excessivo de técnicas de ensino que nem sempre caracterizam a inovação do método. Conclui-se que a implementação das metodologias inovadoras ainda carece de mais estudos e necessita de maior investimento em pesquisa e divulgação sobre o assunto.
Esta es una revisión integradora de literatura, cuyo objetivo fue identificar y analizar publicaciones científicas sobre el uso de las metodologías activas en la enseñanza y atención de enfermería en Brasil. El relevamiento bibliográfico incluyó publicaciones nacionales, en el período de 1999 a 2009. Fueron verificadas las bases de datos LILACS, BDENF, MEDLINE y la biblioteca electrónica SciELO. Fueron seleccionados 28 artículos. Los resultados y análisis mostraron a la problematización como la principal metodología activa utilizada, la falta de referenciales teóricos para planear la acción pedagógica y el uso excesivo de técnicas de enseñanza que no siempre caracterizan la innovación del método. Se concluyó en que la implementación de las metodologías innovadoras aún carece de más estudio y son necesarias mayores inversiones en investigación y divulgación sobre el asunto.
Subject: Educação em enfermagem
Aprendizagem
Aprendizagem baseada em problemas
Cuidados de enfermagem
Education, nursing
Learning
Problem-based learning
Nursing care
Editor: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0080-62342012000100028
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000100028
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000100028
Date Issue: 1-Feb-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342012000100028.pdf424.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.