Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21714
Type: Artigo de periódico
Title: Educação à distância em processos de esterilização de materiais
Title Alternative: Educación a distancia en procesos de esterilización de materiales
Long-distance learning on surgical material sterilization processes
Author: Quelhas, Maria Cristina Ferreira
Lopes, Maria Helena Baena de Moraes
Ropoli, Edilene Aparecida
Abstract: This study had the following goals: describing the development of a distance learning (DL) course on Surgical Material Sterilization Processes, to be given over the Internet; having the course evaluated by specialists in sterilization processes and in DL; describing students' and evaluators' profiles, and to evaluate the students' participation and their opinions about the course. The chosen course environment was TelEduc, and the teaching method was Case-Based Learning. The target population consisted of nurses from the greater Campinas area and other cities of the state of São Paulo. Fifty-eight nurses were invited, 14 were enrolled and 11 finished the course. The course was evaluated by specialists before and after its application. In order to evaluate the students' opinion of the course, a Likert questionnaire was used. The Case-Based Learning methodology helped student participation and the course was evaluated positively.
Este artigo descreve as etapas de desenvolvimento de um curso de educação à distância (EAD) sobre Processos de Esterilização de Materiais, com o uso da Internet; sua avaliação por especialistas em processos de esterilização e em EAD; o perfil dos alunos e avaliadores; a participação dos alunos e sua opinião sobre o curso. O ambiente de aprendizagem escolhido foi o TelEduc. Utilizou-se a metodologia de ensino Aprendizagem Baseada em Casos (ABC). A população-alvo foi constituída por enfermeiros da Região Metropolitana de Campinas e cidades do Estado de São Paulo. Dos 58 enfermeiros convidados, 14 se inscreveram e 11 finalizaram o curso. O curso foi avaliado pelos juízes antes e após a sua aplicação. Um questionário do tipo Likert foi utilizado para avaliar a opinião dos alunos . A metodologia ABC favoreceu a participação dos alunos e o curso foi avaliado positivamente.
Este artículo describe las etapas de desarrollo de un curso de educación a distancia (EAD) sobre Procesos de Esterilización de Materiales utilizando Internet, su evaluación por especialistas en procesos de esterilización y en EAD, el perfil de los alumnos y evaluadores, la participación de alumnos y su opinión sobre el curso. El ambiente de aprendizaje escogido fue TelEduc. Se utilizó la metodología de enseñanza Aprendizaje Basada en Casos (ABC). La población objetivo constituida por enfermeros de la Región Metropolitana de Campinas y ciudades de São Paulo. De los 58 enfermeros invitados, 14 se inscribieron y 11 finalizaron el curso. El curso fue evaluado por jueces antes y posterior a su aplicación. Un cuestionario tipo Likert fue utilizado para evaluar la opinión de los alumnos. La metodología ABC favorece la participación de los alumnos y el curso fue evaluado como positivo.
Subject: Educação a distância
Esterilização
Informática em enfermagem
Education, distance
Sterilization
Nursing informatics
Editor: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0080-62342008000400012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000400012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342008000400012
Date Issue: 1-Dec-2008
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342008000400012.pdf185.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.