Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21710
Type: Artigo de periódico
Title: O aprendizado da construção decaso clínico em saúde mental
Title Alternative: El aprendizaje de la construccion del caso clinico en salud mental
Learning to construct a clinical case in mental health
Author: Pergola, Aline Maino
Garcia, Ana Paula Rigon Francischetti
Abstract: This study describes the experience of an undergraduate Nursing student in the construction of a clinical case in mental health for the disciplines Mental Health Nursing II and Psychiatrics Nursing at the State University of Campinas (Unicamp). In those disciplines case construction is understood as the coordination of the psychiatric interview and a number of concepts from the theory of psychoanalysis, learned in classes, supervision and books, with the aim of structuring a nursing care that is coherent with the psychoanalytical referential#&39;s conception of human being: a subject divided by the unconscious, structured as speech The report was based on the student#&39;s experience while taking the disciplines, producing reports and constructing the case as a final paper. The student was able to develop a comprehension of the case and build a supporting theory for caring through the demands that came up in the dialogue with the patient that pointed out the points in which intervention was possible.
Este estudo objetivou relatar a experiencia de uma aluna na construção de caso clinico em Saude Mental, desenvolvida nas disciplinas de Enfermagem em Saude Mental II e Enfermagem Psiquiátrica da Graduação em Enfermagem (Unicamp). Para estas disciplinas, a construção de caso é entendida como a articulação entre a entrevista psiquiátrica e alguns conceitos da teoria psicanalítica, aprendidos nas aulas, supervisao e leitura de textos, pretendendo estruturar um cuidado de Enfermagem coerente com a concepção de homem do referencial psicanalítico: um sujeito dividido pela existência do inconsciente, estruturado como linguagem. O relato baseou-se na experiência vivida pela aluna, durante as disciplinas, na produção de relatórios e construção de caso sob a forma de trabalho final. Foi possivel a aluna desenvolver a leitura do caso e construir uma teoria sustentadora do atendimento, por meio das demandas levantadas no diálogo com o paciente que direcionaram os pontos passíveis de intervenção.
En este estudio se tuvo como objetivo relatar la experiencia de una alumna en la construcción del caso clínico en Salud Mental, desarrollada en las disciplinas de Enfermería en Salud Mental II y Enfermería Psiquiátrica del Pregrado en Enfermería (Unicamp). Para estas disciplinas, la construcción del caso es entendida como la articulación entre la entrevista psiquiátrica y algunos conceptos de la teoría psicoanalítica, aprendidos en las clases, supervisión y lectura de textos, pretendiendo estructurar un cuidado de Enfermería coherente con la concepción de hombre del referencial psicoanalítico: un sujeto dividido por la existencia del inconsciente, estructurado como lenguaje. El relato se basó en la experiencia vivida por la alumna, durante las disciplinas, en la producción de informes y construcción del caso bajo la forma de un trabajo final. Fue posible que la alumna desarrolle la lectura del caso y construir una teoría sustentadora de la atención, por medio de las demandas surgidas en el diálogo con el paciente que orientaron los puntos pasibles de intervención.
Subject: Cuidados de enfermagem
Saude mental
Enfermagem psiquiatrica
Educacao em enfermagem
Nursing care
Mental health
Psychiatric nursing
Education, nursing
Editor: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0080-62342008000200024
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000200024
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342008000200024
Date Issue: 1-Jun-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342008000200024.pdf47.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.