Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21684
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.CRUESPUniversidade Estadual de Campinaspt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.titleDiretrizes curriculares e estratégias para implantação de uma nova proposta pedagógicapt_BR
dc.title.alternativeDirectrices curriculares y estrategias para la implantación de una nueva propuesta pedagógicaen
dc.title.alternativeCurriculum directions and strategies for the implementation of a new pedagogic proposalen
dc.contributor.authorFernandes, Josicélia Dumêtpt_BR
dc.contributor.authorXavier, Iara de Moraespt_BR
dc.contributor.authorCeribelli, Maria Isabel Pedreira de Freitaspt_BR
dc.contributor.authorBianco, Maria Helena Cappopt_BR
dc.contributor.authorMaeda, Dircept_BR
dc.contributor.authorRodrigues, Michele V. de C.pt_BR
unicamp.authorFernandes, Josicélia Dumêtpt_BR
unicamp.authorXavier, Iara de Moraespt_BR
unicamp.authorCeribelli, Maria Isabel Pedreira de Freitas Universidade Estatual de Campinas Estadual de Campinas Faculdade de Ciências Médicas Departamento de Enfermagempt_BR
unicamp.authorBianco, Maria Helena Cappopt_BR
unicamp.authorMaeda, Dircept_BR
unicamp.authorRodrigues, Michele V. de C.pt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectEducação em Enfermagempt_BR
dc.subjectEducação baseada em competênciaspt_BR
dc.subjectCurriculumpt_BR
dc.subjectNursingpt_BR
dc.subjectNursing educationpt_BR
dc.subjectCompetence-based educationpt_BR
dc.description.abstractThis study is aimed at contributing to the transformation movement to be developed in the Nursing Courses/Schools. The contribution refers to the formation of nurses with autonomy and discernment, to ensure the construction of the model of health attention, to the production of new knowledge and to the delivery of quality services directed to the health needs of the population. This study brings some conceptual and methodological reflections that may direct the change in the nurse formation process, as well as pointing strategies to implement the new pedagogic proposal from the challenge posed by the implementation of the National Curriculum Directions for Under-graduate Nursing Courses.en
dc.description.abstractO presente estudo busca contribuir com o movimento de transformação a ser desenvolvido nas Escolas/Cursos de Enfermagem. Essa contribuição se refere à formação de enfermeiras(os) com autonomia e discernimento, para assegurar a construção do modelo de atenção à saúde, à produção de novos conhecimentos e à prestação de serviços de qualidade voltados para as necessidades de saúde da população, com resolutividade. Traz algumas reflexões conceituais e metodológicas que possam direcionar a mudança no processo de formação de enfermeiras(os), além de apontar estratégias para a implantação da nova proposta pedagógica, baseando-se no desafio da implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem.pt
dc.description.abstractEl presente estudio busca contribuir con el movimiento de transformación a desarrollarse en las Escuelas/Cursos de Enfermería. Esa contribución se refiere a la formación de enfermeras(os) con autonomía y discernimiento, para asegurar la construcción del modelo de atención a la salud, la producción de nuevos conocimientos y la prestación de servicios de calidad volcados hacia las necesidades de salud de la población, con resolutividad. Considera algunas reflexiones conceptuales y metodológicas que puedan orientar el cambio en el proceso de formación de enfermeras(os), además de señalar estrategias para la implantación de la nueva propuesta pedagógica, a partir del desafío de la implementación de las Directrices Curriculares Nacionales del Pre Grado en Enfermería.es
dc.relation.ispartofRevista da Escola de Enfermagem da USPpt_BR
dc.publisherUniversidade de São Paulo, Escola de Enfermagempt_BR
dc.date.issued2005-12-01pt_BR
dc.identifier.citationRevista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 39, n. 4, p. 443-449, 2005.pt_BR
dc.language.isoptpt_BR
dc.description.initialpage443pt_BR
dc.description.lastpage449pt_BR
dc.rightsabertopt_BR
dc.sourceSciELOpt_BR
dc.identifier.issn0080-6234pt_BR
dc.identifier.idScieloS0080-62342005000400011pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/S0080-62342005000400011pt_BR
dc.identifier.urlhttp://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342005000400011pt_BR
dc.identifier.urlhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342005000400011pt_BR
dc.date.available2014-07-16T20:38:58Z
dc.date.available2015-11-26T11:47:10Z-
dc.date.accessioned2014-07-16T20:38:58Z
dc.date.accessioned2015-11-26T11:47:10Z-
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2014-07-16T20:38:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2005-12-01en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2015-11-26T11:47:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2 S0080-62342005000400011.pdf: 44655 bytes, checksum: b4e2e640a1724ffe328451659c17a79c (MD5) S0080-62342005000400011.pdf.txt: 30848 bytes, checksum: d6c1af8acfed8969256c81c82044658b (MD5) Previous issue date: 2005-12-01en
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21684
dc.identifier.urihttp://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21684-
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342005000400011.pdf43.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.