Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21684
Type: Artigo de periódico
Title: Diretrizes curriculares e estratégias para implantação de uma nova proposta pedagógica
Title Alternative: Directrices curriculares y estrategias para la implantación de una nueva propuesta pedagógica
Curriculum directions and strategies for the implementation of a new pedagogic proposal
Author: Fernandes, Josicélia Dumêt
Xavier, Iara de Moraes
Ceribelli, Maria Isabel Pedreira de Freitas
Bianco, Maria Helena Cappo
Maeda, Dirce
Rodrigues, Michele V. de C.
Abstract: This study is aimed at contributing to the transformation movement to be developed in the Nursing Courses/Schools. The contribution refers to the formation of nurses with autonomy and discernment, to ensure the construction of the model of health attention, to the production of new knowledge and to the delivery of quality services directed to the health needs of the population. This study brings some conceptual and methodological reflections that may direct the change in the nurse formation process, as well as pointing strategies to implement the new pedagogic proposal from the challenge posed by the implementation of the National Curriculum Directions for Under-graduate Nursing Courses.
O presente estudo busca contribuir com o movimento de transformação a ser desenvolvido nas Escolas/Cursos de Enfermagem. Essa contribuição se refere à formação de enfermeiras(os) com autonomia e discernimento, para assegurar a construção do modelo de atenção à saúde, à produção de novos conhecimentos e à prestação de serviços de qualidade voltados para as necessidades de saúde da população, com resolutividade. Traz algumas reflexões conceituais e metodológicas que possam direcionar a mudança no processo de formação de enfermeiras(os), além de apontar estratégias para a implantação da nova proposta pedagógica, baseando-se no desafio da implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem.
El presente estudio busca contribuir con el movimiento de transformación a desarrollarse en las Escuelas/Cursos de Enfermería. Esa contribución se refiere a la formación de enfermeras(os) con autonomía y discernimiento, para asegurar la construcción del modelo de atención a la salud, la producción de nuevos conocimientos y la prestación de servicios de calidad volcados hacia las necesidades de salud de la población, con resolutividad. Considera algunas reflexiones conceptuales y metodológicas que puedan orientar el cambio en el proceso de formación de enfermeras(os), además de señalar estrategias para la implantación de la nueva propuesta pedagógica, a partir del desafío de la implementación de las Directrices Curriculares Nacionales del Pre Grado en Enfermería.
Subject: Currículo
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação baseada em competências
Curriculum
Nursing
Nursing education
Competence-based education
Editor: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0080-62342005000400011
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342005000400011
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342005000400011
Date Issue: 1-Dec-2005
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342005000400011.pdf43.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.