Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/21655
Type: Artigo de periódico
Title: Saúde e educação: cursos alternativos para desenvolvimento do pessoal de enfermagem
Title Alternative: Health and education: alternative courses for the development of nursing personnel
Author: Madeira, Creusa Guimarães
Jorge, Sílvia Angélica
Kakehashi, Seiko
Oliveira, Irma de
Abstract: To promote therapeutic educational activities for nursing personnel in order to decrease stress, to improve interpersonal relations and the search for self-knowledge are the objectives of the courses promoted by the Departament of Nursing of FCM and by The Continued Education Nursing Service of the University Hospital of UNICAMP. Respiration, relaxation, body sensibilization and awareness, and theater interpretation techniques were taught in the following courses: The Hospital and Human Relations, Dance and Creativity, Yoga and Mental Relaxation. The estrategy employed was group experience, with the participation of nurse's aides, nurses technicians, practical nurses, and registered nurses during working hours in 15 to 20 meetings per course. Individual statements written by the participants were used as a research tool, and the method employed was content analysis. The evaluation demonstrated that the experience facilitated relations among the members of the work team, opened the space for effective communication, favored self-knowledge, and helped with the problem solving. The analysis demonstrated the importance of the continuity of alternative courses to help employes improve their relations with themselves, with others and with their work, and to properly value their health/ learning.
Promover atividades educacionais terapêuticas para o pessoal de enfermagem visando a diminuição do stress, a melhoria do relacionamento interpessoal e a busca do auto-conhecimento, são objetivos dos cursos promovidos pelo Departamento de Enfermagem da FCM e Serviço de Enfermagem em Educação Continuada do Hospital das Clínicas da UNICAMP. Através dos cursos: O Hospital e o Relacionamento Humano; Dança e Criatividade; Yoga e Relaxamento Mental, foram ministradas técnicas de respiração, relaxamento, sensibilização e conscientização corporal e de interpretação teatral. A estratégia empregada foi a vivência grupal, com participação de atendentes, auxiliares e técnicos de enfermagem e enfermeiras, durante o horário de trabalho, em 15 a 20 encontros por curso. Como instrumento desta pesquisa foram utilizados os depoimentos individuais, escritos pelos participantes, tendo como metodologia a análise de conteúdo. A avaliação demonstrou que a Vivência facilitou o relacionamento entre os membros da equipe de trabalho; abriu, espaço para comunicação efetiva; favoreceu o auto-conhecimento; e ajudou na solução de problemas. Ficou evidente a importância da continuidade de cursos alternativos para auxiliar o funcionário na melhoria da relação consigo mesmo, com o outro, com o trabalho e valorizar a sua saúde/aprendizagem.
Subject: Educação em enfermagem
Relações interpessoais
Educação contínua
Education nursing
Interpersonal relations
Educations continuing
Editor: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0080-62341996000200004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62341996000200004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62341996000200004
Date Issue: 1-Aug-1996
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62341996000200004.pdf682.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.