Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/17557
Type: Artigo de periódico
Title: Observação do desenvolvimento de linguagem e funções auditiva e visual em lactentes
Title Alternative: Observation of language, visual and hearing function development in infants
Author: Lima, Maria Cecília Marconi Pinheiro
Barbarini, Grasiela Conceição
Gagliardo, Heloisa Gagheggi Ravanini Gardon
Arnais, Magali Aparecida de Oliveira
Gonçalves, Vanda Maria Gimenes
Abstract: OBJECTIVE: To investigate language, visual and hearing function development among infants in a day-care center based on educators' assessments. METHODS: One hundred and fifteen infants who attended a day-care center at one university of the São Paulo State, Brazil, were assessed during the period between 1998 and 2001. The Protocol for Observation of Language, Visual and Hearing Function Development, containing a total of 39 standardized tests, was utilized to assess infants from three to twelve months old. The protocol was applied by trained educators, members of the day-care center staff. Statistical analysis was carried out using Chi-square test or Fischer's exact test at p <0.05. RESULTS: Infants showed different language development patterns as for polysyllabic babbling and production of first words. For visual function, infants showed a different pattern of imitation and initiation in gesture games and following commands with gestures. CONCLUSIONS: The day-care center setting is probably promoting a distinct pattern of language, visual and hearing function development. Prevention in day-care centers should aim at integrating education and health to achieve the common purpose of child welfare.
OBJETIVO: Investigar o desenvolvimento da linguagem e das funções auditiva e visual em lactentes de creche, a partir da avaliação realizada por educadores. MÉTODOS: Foram avaliados 115 lactentes, nos anos de 1998 a 2001, usuários de uma creche da área da saúde de uma universidade do Estado de São Paulo. Foi utilizado o Protocolo da Observação do Desenvolvimento de Linguagem e das Funções Auditiva e Visual, com 39 provas no total, para a avaliação dos lactentes de 3 até 12 meses de idade. A aplicação desse Protocolo foi feita pelas educadoras da creche, devidamente treinadas. Utilizou-se o teste de Qui-quadrado ou Exato de Fisher. O nível de significância adotado foi de 5%. RESULTADOS: Os lactentes apresentaram um padrão diferente no desenvolvimento da linguagem quanto ao início do balbucio e das primeiras palavras, bem como na função visual, quanto à imitação e uso de jogos gestuais e de seguir ordem com uso de gestos. CONCLUSÕES: O ambiente creche propicia condições para um outro padrão de desenvolvimento de linguagem e das funções auditiva e visual. Ações de prevenção na creche devem integrar as áreas de saúde e educação num objetivo comum.
Subject: Desenvolvimento infantil
Desenvolvimento da linguagem
Visão
Audição
Percepção auditiva
Percepção visual
Creches
Berçários
Promoção da saúde
Child development
Language development
Vision
Auditory perception
Visual perception
Hearing
Child day-care centers
Nurseries
Health promotion
Editor: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0034-89102004000100015
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102004000100015
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102004000100015
Date Issue: 1-Feb-2004
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0034-89102004000100015.pdf45.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.