Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/16114
Type: Artigo de periódico
Title: Teaching and learning production and operations management: the journey from identity crisis to a cross, disciplinary approach
Author: Wood Jr., Thomaz
Abstract: This article has its roots in a number of issues concerning the form and content of what we, professors, teach in the area of Production and Operations Management (POM). First, I will describe the historical evolution of this field. Following, I will discuss the identity crisis that the field is undergoing. In an attempt to provide an answer to this situation, I will present six proposals for the development and consolidation of POM. Finally, I will describe a practical initiative, involving one specific POM discipline, taught to graduate students. This initiative emphasizes the content dimension (technical-operational approach to strategic-managerial approach), as well as the form dimension (focus on teaching to focus on learning). The success of this ongoing experience confirms that the proposed agenda is coherent and deserves further development.
Este artigo tem suas raízes em algumas questões relacionadas à forma e ao conteúdo do que nós, professores, ensinamos na área de Administração da Produção e Operações. Inicialmente, descrevo a evolução histórica desse campo no Brasil. Em seguida, discuto a crise de identidade que o campo está sofrendo. Com o objetivo de apresentar respostas para essa situação, apresento seis propostas para o desenvolvimento e consolidação do campo. Finalmente, descrevo uma iniciativa prática, envolvendo uma disciplina específica da área, ensinada para alunos de pós-graduação. Essa iniciativa enfatiza a dimensão do conteúdo (de uma abordagem técnico-operacional para uma abordagem estratégico-gerencial) como também a dimensão da forma (do foco no ensino para o foco no aprendizado). O sucesso dessa experiência em curso confirma a coerência da agenda proposta e induz futuros aperfeiçoamentos.
Subject: Administração da Produção e Operações
aprendizado
ensino
educação em gestão
abordagem interdisciplinar
Production and Operations Management
teaching
learning
management education
interdisciplinary approach
Editor: Fundação Getulio Vargas, Escola de Administração de Empresas de S.Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0034-75902001000100008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902001000100008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75902001000100008
Date Issue: 1-Mar-2001
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0034-75902001000100008.pdf189.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.