Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/15711
Type: Artigo de periódico
Title: Estágio curricular supervisionado: análise da experiência discente
Title Alternative: Pasantía universitaria supervisada: análisis de la experiencia de los estudiantes
Supervised curricular internship: analysis of the students' experience
Author: Lima, Tiago Cristiano de
Paixão, Fábio Ricardo Consorti
Cândido, Elaine Cristina
Campos, Claudinei José Gomes
Ceolim, Maria Filomena
Abstract: Qualitative study aimed to analyze the experience of students in the development of Supervised Curricular Internship activities which are part of the curricula of the undergraduate nursing course from a public university in the state of Sao Paulo, Brazil. The material for analysis was composed of the students' final reports taken on the end of the activities. Documental analysis was used in order to understand the experiences of the students. We analyzed six documents for which we used thematic content analysis as theoretical framework in an attempt to identify meanings and to obtain inferences about the documents produced. The reports allowed to conclude that the students' experience with the Supervised Curricular Internship was positive and contributed to develop a link between theory offered by the academy and daily routine/practice of nursing profession. Personal and professional growth was mentioned by the students as essential for them to feel empowered to act as confident and competent professionals.
Estudo qualitativo cujo objetivo foi analisar a experiência de estudantes no desenvolvimento das atividades do Estágio Curricular Supervisionado do curso de graduação em enfermagem de uma universidade pública do estado de São Paulo. O material foi constituído pelo relatório final dos discentes sobre o estágio desenvolvido. A análise documental foi utilizada para compreender as experiências vivenciadas pelos estudantes. Foram analisados seis documentos, utilizando-se como referencial a análise de conteúdo temático, na tentativa de identificar significados e obter inferências sobre os documentos produzidos. Os relatos permitiram concluir que a experiência dos discentes foi positiva, contribuindo para a construção de um elo entre a teoria oferecida pela universidade e a prática do serviço. O crescimento pessoal e profissional obtido foi referido pelos estudantes como fundamental para se sentirem capacitados a atuar como profissionais seguros e competentes.
Estudio cualitativo cuyo objetivo fue analizar la experiencia de los estudiantes en el desarrollo de actividades de Pasantía Universitaria Supervisada del curso de grado en enfermería de una universidad pública del estado de São Paulo, Brasil. El material usado fue constituido de archivos obtenidos de los relatos finales de las actividades desarrolladas durante la pasantía. El análisis documental fue utilizado para comprender las experiencias de los estudiantes. Se analizaron seis documentos utilizando-se como referencia el análisis de contenido temático, en un intento de identificar los significados y obtener inferencias sobre los documentos aportados. Los relatos permitieron concluir que la experiencia de los estudiantes fue positiva, contribuyendo para la construcción de una integración entre la teoría ofrecida por la academia y la práctica cotidiana del servicio. El crecimiento personal y profesional fue relacionado por los estudiantes como esencial para que se sientan capaces de actuar con seguridad y competencia profesional.
Subject: Estudantes
Currículo
Enfermagem
Ensino
Students
Curriculum
Nursing
Teaching
Editor: Associação Brasileira de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.5935/0034-7167.20140018
Address: http://dx.doi.org/10.5935/0034-7167.20140018
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672014000100133
Date Issue: 1-Jan-2014
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0034-71672014000100133.pdf495.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.