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Type: Artigo de periódico
Title: Ensino de graduação em enfermagem da Unicamp: políticas e práticas
Title Alternative: Enseñanza de graduación en enfermería de Unicamp: políticas y prácticas
Graduate nursing teaching at Unicamp: policies and practices
Author: Nozawa, Márcia Regina
Kirschbaum, Débora Isane Ratner
Silva, Mauro Antônio Pires Dias da
Silva, Eliete Maria
Abstract: The authors analyse teaching at the graduate nursing program from Unicamp (SP), starting from the introduction of a new curriculum in 1997, in accordance to the curricular standards taken from Federal Law concerning education. In theory, the changes implemented subvert the established order. It has been a hard task to operate curricular reform in a public university that is experiencing a financial and management crisis - reflections of a neoliberal ideology in public education policies, which increasingly values scientific production to the detriment of iniciatives toward quality teaching. The difficulties found demanded some considerations and the proposition of seven fundamental thesis in order to subsidize problem analysis and guide necessary interventions. Among them, the theme Policies and Practice in nursing teaching is focused in this text.
Os autores analisam o ensino de Graduação em Enfermagem da Unicamp a partir da implantação de um novo currículo em 1997, bem como sua adequação às Diretrizes Curriculares emanadas da LDB. No plano teórico, as mudanças realizadas subvertem a ordem instituída. Operar reforma curricular numa conjuntura de crise financeira e de gestão da universidade pública, reflexo da aplicação do ideário neoliberal nas políticas públicas de educação que tem provocado a valorização crescente da produção científica e das atividades de extensão no cotidiano docente em detrimento das iniciativas que visem à qualidade do ensino de graduação, tem sido uma tarefa árdua. As dificuldades encontradas exigiram algumas reflexões e a proposição de sete teses fundamentais para subsidiar a análise de problemas e orientar as medidas de intervenção necessárias. Neste texto enfoca-se uma delas, as Políticas e as Práticas no ensino de enfermagem.
Los autores analizan la enseñanza de Graduación en Enfermería de Unicamp a partir de la implantación de un nuevo Currículo en 1997, así como su adecuación a las Directrices Curriculares derivadas de la LDB. En el plan teórico, los cambios realizados subvierten el orden instituido. Llevar a cabo una reforma curricular en una coyuntura de crisis financiera y de gestión de la universidad pública ha sido una tarea ardua. Las dificultades encontradas exigieron algunas reflexiones, cuyo resultado es la proposición de siete tesis fundamentales para subsidiar el análisis de los problemas y orientar las medidas de intervención necesarias. En este texto se enfoca una de ellas, las Políticas y Prácticas en la enseñanza de enfermería.
Subject: enfermagem
educação em enfermagem
recursos humanos
política
nursing
education nursing
manpower
politics
Editor: Associação Brasileira de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0034-71672003000600019
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672003000600019
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672003000600019
Date Issue: 1-Dec-2003
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