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Type: Artigo de periódico
Title: Memory in children with symptomatic temporal lobe epilepsy
Title Alternative: Memória em crianças com epilepsia de lobo temporal sintomática
Author: Guimarães, Catarina A.
Rzezak, Patrícia
Fuentes, Daniel
Franzon, Renata C.
Montenegro, Maria Augusta
Cendes, Fernando
Valente, Kette D.
Guerreiro, Marilisa M.
Abstract: In children with temporal lobe epilepsy (TLE), memory deficit is not so well understood as it is in adults. The aim of this study was to identify and describe memory deficits in children with symptomatic TLE, and to verify the influence of epilepsy variables on memory. We evaluated 25 children with TLE diagnosed on clinical, EEG and MRI findings. Twenty-five normal children were compared with the patients. All children underwent a neuropsychological assessment to estimate intellectual level, attention, visual perception, handedness, and memory processes (verbal and visual: short-term memory, learning, and delayed recall). The results allowed us to conclude: besides memory deficits, other neuropsychological disturbances may be found in children with TLE such as attention, even in the absence of overall cognitive deficit; the earlier onset of epilepsy, the worse verbal stimuli storage; mesial lesions correlate with impairment in memory storage stage while neocortical temporal lesions correlate with retrieval deficits.
Em crianças com epilepsia de lobo temporal (ELT) os problemas de memória não são tão bem compreendidos como em adultos. O objetivo desse estudo foi identificar e descrever déficits de memória em crianças com ELT sintomática e verificar a influência de variáveis da epilepsia na memória. Avaliamos 25 crianças com ELT com diagnóstico baseado em aspectos clínicos, eletrencefalográficos e de neuroimagem. Vinte e cinco crianças normais foram comparadas com os pacientes. Todas as crianças foram submetidas à avaliação neuropsicológica para estimar nível intelectual, atenção, percepção visual, dominância manual, e processos de memória (verbal e visual: memória a curto prazo, aprendizado e recuperação tardia). Os resultados nos permitiram concluir que: além de déficit de memória, outros distúrbios neuropsicológicos podem ser encontrados em crianças com ELT, tais como déficit de atenção, mesmo na ausência de déficit cognitivo global; quanto mais precoce o início da epilepsia, pior o armazenamento verbal; lesões mesiais se correlacionam com prejuízo no armazenamento de memória enquanto lesões temporais neocorticais se correlacionam com prejuízos de evocação.
Subject: neuropsicologia
epilepsia
crianças
infância
epilepsia de lobo temporal
memória
neuropsychology
epilepsy
children
childhood
temporal lobe epilepsy
memory
Editor: Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/0004-282X20130223
Address: http://dx.doi.org/10.1590/0004-282X20130223
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0004-282X2014000300184
Date Issue: 1-Mar-2014
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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