Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/118511
Type: Artigo
Title: Curso de especialização em Ensino de Geociências : vinte anos de experiências
Author: Negrão, Oscar Braz Mendonza
Abstract: Este artigo resgata a história de um curso de especialização em Ensino de Geociências, oferecido no Instituto de Geociências da Unicamp, que adotou um modelo inovador no que tange à relação teoria-prática na formação continuada de professores. O Curso em questão foi estruturado em quatro fases, nas quais o professor participante desenvolveu atividades de planejamento de ensino, aplicação desse planejamento, avaliação do conjunto da experiência e elaboração de monografia. O trabalho pedagógico (prática) do participante na própria instituição de origem constituiu o ponto de partida para seu aprofundamento teórico e também a meta a ser atingida, na forma de trabalho renovado. Entretanto, a aplicação dos planos de ensino revela que nem sempre houve adequação nas relações entre os procedimentos de ensino e as novas concepções, isto é, entre prática e teoria. A constatação, análise e avaliação dessa inadequação propiciam ao participante elaboração de planejamento mais aperfeiçoado
metadata.dc.description.abstractalternative: Expertise course in Earth Sciences Teaching: twenty years of experience - This is a historic account of a course of expertise in Earth Sciences Teaching, developed in the Institute of Geosciences of Unicamp, which adopted an innovative model in terms of theory-practice relationship in teachers’ continuing education. The course has been structured in four stages. First, the participants were engaged in planning the teaching activities; then, they applied these plans in classrooms and finally evaluated the overall trial. The previous work of the participant in his/her original institution set the starting point to the theoretical in-depth study, and also the goals to be attained. Finally a monograph was written as a final report to be evaluated by the professors. For some participants the application of first teaching plans fails. Among the reasons for this it can be stated that during some experiences the relationship between practice and theory did not follow the participant former intentions. So, the experience makes them able to critically improve their teaching plans for further developments
Subject: Formação continuada de professor
Geociências - Estudo e ensino
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/IG
Citation: Terrae Didatica. v10 - n3 - p. 178-190 .Interfaces Geociências e Ensino: 40 anos de experiências (1973-2013) (2014)
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.20396/td.v10i3.8637314
Address: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637314
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IG - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File SizeFormat 
8637314.pdf270.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.