Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343432
Type: Artigo
Title: Produção de textos em material didático e em contexto avaliativo considerações sobre o ethos discursivo
Title Alternative: Production of texts in didactic material and in an evaluative context considerations on the discursive ethos
Author: Fossey, M. F.
Mendonça, M. C.
Abstract: Este artigo propõe-se discutir a presença da noção de ethos em atividades relacionadas à escrita: propostas de redações de vestibular; redações de vestibular e propostas de escrita em manual didático voltado para o Ensino Médio. Mais especificamente; buscamos observar a produtividade da noção quando integra implicitamente as instruções de escrita na etapa de escolarização que antecede o vestibular e quando subjaz às manobras linguístico-textuais operadas por candidatos em função das orientações de escrita presentes na prova de redação do vestibular Unicamp. A noção não se explicita na voz dos autores de materiais didáticos ou na da banca de elaboração de provas; mas pode contribuir para a qualidade da produção textual nesses contextos; como a análise das redações produzidas pelos candidatos busca apontar
metadata.dc.description.abstractalternative: This article proposes to discuss the presence of the notion of ethos in activities related to writing: writing prompts at university entrance exams; candidates’ responses to them and writing activities in a didactic manual aimed at High School. More specifically; we seek to observe the productivity of the notion when it implicitly integrates the writing instructions in the stage of schooling that precedes higher education and when it underlies the linguistic-textual maneuvers operated by candidates in function of the writing guidelines present in the writing exam of the Unicamp entrance exam. The notion is not explicit in the voice of the authors of didactic material or of the examining board; but can contribute to the quality of textual production in these contexts; as the analyses of the texts produced by the candidates point out
Subject: Ensino médio
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/IEL
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.20396/cel.v61i0.8655210
Address: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8655210
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IEL - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.