Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/342649
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: 12 Poemas da Negra, ciclo de canções para canto e piano de Camargo Guarnieri (1907-1993) e Mário de Andrade (1893-1945) : análise e interpretação
Title Alternative: 12 Poemas da Negra, song cycle for voice and piano by Camargo Guarnieri (1907-1993) and Mário de Andrade (1893-1945) : analyses and interpretation
Author: Haddad, Rafaela, 1983-
Advisor: Fernandes, Angelo José, 1973-
Abstract: Resumo: Esta tese tem como foco central o ciclo 12 Poemas da Negra, composto para canto e piano por Camargo Guarnieri. Com poemas de Mário de Andrade, o ciclo poético foi publicado em 1930 no livro Remate de Males. As canções, por sua vez, foram compostas dentro de um longo período de 42 anos, considerando a primeira composição em 1933 e a última em 1975. Este trabalho faz, inicialmente, uma revisão sobre importantes acontecimentos históricos na composição da canção de câmara brasileira. Na sequência, aborda as origens da escrita poética a partir de estudos previamente elaborados por Andrade; e, por fim, apresenta as análises das 12 canções de forma tripartite: análise poética, análise musical e a relação texto-música tendo como objetivo maior dar bases para uma interpretação

Abstract: This thesis has as central focus the cycle 12 Poemas da Negra, composed for voice and piano by Camargo Guarnieri. The poems are by Mario de Andrade, and ware published in 1930 in the book Remate de Males. The compositions, in turn, were composed over a long period of 42 years, considering the first composition in 1933 and the last one in 1975. This work initially reviews important historical events in the composition of the Brazilian art song. Then, it addresses the origins of poetic writing from studies previously developed by Andrade. Finally, it presents the analysis of the 12 songs in a tripartite form: poetic analysis, musical analysis and the text-music relation, with the main objective of providing the basis for an interpretation
Subject: Andrade, Mário de, 1893-1945
Guarnieri, Camargo, 1907-1993
Música de câmara
Música - Interpretação (Fraseado, dinâmica, etc.)
Prática interpretativa (Música)
Música - História e crítica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: HADDAD, Rafaela. 12 Poemas da Negra, ciclo de canções para canto e piano de Camargo Guarnieri (1907-1993) e Mário de Andrade (1893-1945): análise e interpretação. 2020. 1 recurso online (223 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Haddad_Rafaela_D.pdf7.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.