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Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Mátria amada : uma re(criação) mitoperformativa das mulheres brasileiras = Beloved mother: a mithperformative recreation of brazilian woman
Title Alternative: Beloved mother : a mithperformative recreation of brazilian woman
Author: Marques, Lis Nasser, 1985-
Advisor: Almeida, Veronica Fabrini Machado de, 1960-
Abstract: Resumo: O presente trabalho intitulado Mátria Amada: Uma Re(criação) Mitoperformativa das Mulheres Brasileiras, investiga as tensões que constroem as identidades das mulheres brasileiras contemporâneas, a partir de uma reflexão que tem como ponto de partida o processo de colonização que origina o país e como isso afeta a realidade sócio política das mulheres brasileiras hoje, tendo como referencial para essa discussão a perspectiva dos feminismos, em especial o feminismo decolonial. Trata-se de uma dissertação-criação FORTIN (2014) com abordagem teórico-prática em teatro performativo. No campo teórico, a pesquisa busca delinear tanto uma epistemologia, um modo de conhecer, quanto uma poética, um modo de fazer, apoiados na crítica feminista. No campo prático-experimental é realizado um processo de criação que tem como ponto de partida três arquétipos femininos, presentes nos seguintes mitos: Yebá Buró, Lilith e Nanã Burucu. Busca-se referendar as três principais matrizes culturais do Brasil, compreendendo-as como: indígena, europeia e africana. Nesta Re(criação) em teatro performativo, os três mitos atuam como disparadores para a problematização do imaginário sobre as mulheres brasileiras. Para a delimitação dos conceitos de teatro performativo e programas performativos, recorro a FÉRAL (2015) e a FABIÃO (2008); Revisito o conceito de programa performativo em seu cruzamento com o conceito de teatralidade liminar, por meio do pensamento de DIÉGUEZ (2011) e LYRA(2011), encontrando-me desse modo com o termo mitoperformativo. A compreensão da formação da(s) identidade (s) da mulher brasileira como parte do processo de colonização é apoiada sobretudo em LUGONES (2014) e FEDERICI (2017)

Abstract: The present work entitled, Beloved Motherland: A Mythperformative Re (creation) of Brazilian Women investigates the tensions that build the identities of contemporary Brazilian women. Begining from a reflection that has as a starting point the process of colonization that originates the country and how this affects the socio-political reality of Brazilian women today, having as reference for this discussion the perspective of feminisms, especially decolonial feminism. It is a dissertation-creation FORTIN (2014) with a theoretical-practical approach in performative theater. In the theoretical field, the research seeks to delineate both an epistemology, a way of knowing, and a poetic, a way of doing, supported by feminist criticism. In the practical-experimental field a creation process is carried out starting from three feminine archetypes, present in the following myths: Yebá Buró, Lilith and Nanã Burucu. It seeks to refer to the three main cultural matrices of Brazil, comprising them as indigenous, European and African. In this Re (creation) in performative theater, the three myths act as triggers for the problematization of the imaginary about Brazilian women. For the delimitation of the concepts of performative theater and performative programs, I refer to FÉRAL (2015) and FABIÃO (2008); I revisit the concept of performative program in its intersection with the concept of preliminary theatricality, through the thought of DIÉGUEZ (2011) and LYRA (2011), finding myself in this way with the term mitoperformativo. The understanding of the formation of the Brazilian woman's identity (s) as part of the colonization process is mainly supported by LUGONES (2014) and FEDERICI (2017)
Subject: Teatro feminista
Mulheres - Identidade
Processo criativo
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: MARQUES, Lis Nasser. Mátria amada: uma re(criação) mitoperformativa das mulheres brasileiras = Beloved mother: a mithperformative recreation of brazilian woman. 2019. 1 recurso online (171 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

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