Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/332282
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: O legado de Antonio Madureira para o violão brasileiro : sua obra para violão solo, interpretação sob a ótica da música nordestina armorial
Title Alternative: Antonio Madureira and his legacy for the Brazilian guitar : solo works, interpretation through the perspective of northeast and armorial music
Author: Bolis, Stephen Coffey, 1987-
Advisor: Silva, Esdras Rodrigues, 1959-
Abstract: Resumo: A vida e a obra do violonista Antonio José Madureira (1949) estão fortemente associadas ao Movimento Armorial e às orientações estéticas de Ariano Suassuna. Após intensas atividades como principal compositor do Quinteto Armorial, retoma sua carreira como violonista e concertista, a qual resultaria em um período muito fértil de composições para o instrumento e em um registro fonográfico de dois discos ao longo da década de 1980. Contudo, sua obra para violão solo continua pouco pesquisada no meio acadêmico ou tocada no meio artístico. Este trabalho procurou realizar um levantamento biográfico do compositor e uma contextualização da sua obra para violão solo a partir do Movimento Armorial e do violão brasileiro, contribuindo, assim, com a historiografia do instrumento, em especial do violão no nordeste brasileiro. Realizamos uma síntese dos elementos da música armorial, que nos serviram como base para a análise interpretativa das obras selecionadas. Destacamos, assim, que há em sua obra uma síntese de todas as "culturas do violão" vivenciadas pelo compositor, bem como uma considerável contribuição para o violão brasileiro ao incorporar em suas composições elementos da música armorial e da cultura tradicional nordestina

Abstract: The life and work of the guitarist Antonio José Madureira (1949) are strongly associated with the Armorial Movement and the aesthetic orientations of Ariano Suassuna. After intense activities as the main composer of the Quinteto Armorial, he restarts his career as a concert guitarist, which would result in a very fertile period of compositions for the instrument and the recording of two discs throughout the decade of 1980. However, his solo guitar work is still poorly researched in the academic world or played by guitarists in general. This work sought to carry out a biographical survey of the composer and a contextualization of his solo guitar work from a perspective of the Armorial Music and the Brazilian guitar, thus contributing to the historiography of the instrument, especially of the guitar in northeastern Brazil. We synthesize the elements of armorial music, which serves as the basis for the interpretative analysis of the selected works. Therefore, we highlight that there is in his work a synthesis of all the "cultures of the guitar" experienced by the composer, as well as a considerable contribution to the Brazilian guitar by incorporating elements of the armorial music and traditional Northeastern culture into his compositions
Subject: Madureira, Antônio José, 1949-
Violão - Brasil - História
Movimento Armorial (Arte brasileira)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Bolis_StephenCoffey_M.pdf3.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.