Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331807
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Aritmética de segmentos : uma proposta de abordagem dos conjuntos numéricos no ensino médio
Title Alternative: Segment arithmetic : a proposed approach to number sets in high school
Author: Amaro, Diana Terezinha, 1991-
Advisor: Sá Earp, Henrique Nogueira de, 1981-
Abstract: Resumo: A literatura aponta que a abordagem dos números reais é problemática não só no Ensino Fundamental e Médio, mas também nos cursos de Licenciatura em Matemática e outros cursos superiores das Ciências Exatas. Apesar de sua relevância dentro do currículo de Matemática, a pesquisa sobre os números reais com ênfase na educação básica é relativamente escassa, sobretudo no Brasil. Com base no estudo de Hartshorne (2000), esta pesquisa propõe uma abordagem para os conjuntos numéricos via Aritmética de Segmentos voltada para alunos do Ensino Médio, em que propriedades e operações envolvendo números reais são exploradas por meio da Geometria. Para uma análise quali-quantitativa, esta abordagem será aplicada a duas turmas do primeiro ano do Ensino Médio. Os resultados serão confrontados, segundo as competências e habilidades apresentadas nos Parâmetros Curriculares Nacionais e na Proposta Curricular do Estado de São Paulo, com a abordagem-controle da apostila de um sistema renomado de ensino da rede particular adotada em uma turma do mesmo nível

Abstract: The literature points out that approaches to real numbers are problematic not only in Elementary and Middle School, but also in undergraduate courses of Mathematics and other Sciences. Despite its relevance inside the mathematics curriculum, research on the real numbers with an emphasis on basic education is relatively scarce, and particularly so in Brazil. Based on Hartshorne's (2000) study, we propose an approach to number sets by way of Segment Arithmetic aimed at high school students, in which properties and operations involving real numbers are explored through Geometry. For a qualitative-quantitative analysis, this approach will be applied to two classes of the first year of High School. With respect to the skills and abilities presented in the National curricular parameters and in the state-wide Curricular Proposal of São Paulo, results will be compared with a control approach stemming from the textbook of a renowned local private school franchise, adopted in classes of the same level
Subject: Geometria
Hilbert, Axiomas de
Números reais
Reta real
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2018
Appears in Collections:IMECC - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Amaro_DianaTerezinha_M.pdf3.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.