Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/330290
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: O documentário autobiográfico : o cinema de Cambridge e a obra de Ross McElwee
Title Alternative: The autobiographical documentary : Cambridge filmmaking and the work of Ross McElwee
Author: Tonelo, Gabriel Kitofi, 1987-
Advisor: Ramos, Fernão Pessoa, 1957-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo realizar um estudo acerca da noção de "documentário autobiográfico", tomando como principal objeto a obra do cineasta estadunidense Ross McElwee. A obra do diretor será abordada dentro da perspectiva do cinema autobiográfico desenvolvido no contexto universitário da cidade de Cambridge (EUA). Nascido em 1947 em Charlotte, Carolina do Norte, McElwee iniciou sua carreira cinematográfica na década de 1970, como aluno do departamento do cinema do MIT, o MIT Film Section. Sua carreira inclui títulos importantes para a história do documentário autobiográfico estadunidense, como Sherman¿s March (1986), Time Indefinite (1993) e Bright Leaves (2004). McElwee pode ser considerado um dos principais diretores do documentário autobiográfico, e também da cinematografia praticada em Cambridge. O trabalho apresentado divide-se em três partes. A primeira delas busca levantar e responder questões mais gerais sobre o que denominamos "documentário autobiográfico", a partir de um corpus filmográfico amplo e variado. Na segunda parte, realiza-se um resgate histórico e conceitual do documentário autobiográfico de Cambridge, frisando sua relação com a tradição do cinema direto estadunidense e sua projeção na obra de Ross McElwee. A terceira parte dedica um olhar à noção de autobiografia desenvolvida por McElwee em sua carreira. A obra de Ross McElwee traz em si um movimento de construção autobiográfico contínuo, desenvolvido ao longo de mais de três décadas e sete filmes. Trabalharemos analiticamente este movimento diacrônico, que incide em modo narrativo na obra de McElwee. A cada novo filme é particularizada sua proposta artística, afirmando-se sempre dentro do horizonte de um documentarista-autobiógrafo

Abstract: This research aims to study the notion of "autobiographical documentary", taking as its main object the work of American filmmaker Ross McElwee, seen within the perspective of the autobiographical documentary which was developed in Cambridge (MA) and its universities. Born in 1947 in Charlotte, North Carolina, McElwee began his film career in the 1970s as a student at the MIT Film Section. His career includes important titles for the history of the American autobiographical documentary, such as Sherman's March (1986), Time Indefinite (1993) and Bright Leaves (2004). McElwee can be considered one of the main representatives of the domain of autobiographical documentaries, as well as of the kind of filmmaking which was practiced in Cambridge. This study is presented in three parts. Part one seeks to raise and answer more general questions about the domain of autobiographical documentary, based on a broad and diverse filmographic corpus. In the second part, a historical and conceptual complexion of Cambridge autobiographical documentary takes place, in which its relationship to the tradition of American Cinema-Vérité is emphasized, as well as its projection into the work of Ross McElwee. The third part looks at the notion of autobiography that was developed by Ross McElwee in his career. Ross McElwee¿s oeuvre brings in itself a movement of continuous autobiographical construction, developed for more than three decades and in seven films. This diachronic movement will be analytically looked at, which complicates narratively McElwee's work with the release of each new film and particularizes his artistic proposal as a documentarist-autobiographer
Subject: McElwee, Ross, 1947-
Documentário (Cinema)
Autobiografia
Cambridge (Mass., Estados Unidos)
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Tonelo_GabrielKitofi_D.pdf4.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.