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Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Passado-presente da percepção de si = escavando a preparação do artista da dança através de narrativas anatômicas = Past-present of the self-perception: digging the dance artist's preparation through anatomical narratives
Title Alternative: Past-present of the self-perception: : digging the dance artist's preparation through anatomical narratives
Author: Lourenço, Robson, 1969-
Advisor: Vitiello, Júlia Ziviani, 1954-
Abstract: Resumo: Esta tese propõe a desenvolver uma reflexão entre a observação do esqueleto humano e a análise de obras literárias de quatro artistas que desenvolveram relações entre o conhecimento da anatomia e o estudo do movimento ligado a contextos da arte cênica ocidental. Através da contemplação do esqueleto humano, apresenta ilustrações à lápis de estruturas ósseas e tece considerações a partir do método de observação da natureza de Johann Wolfgang Goethe (1749-1832), o qual desenha inter-relações a partir da observação da estrutura total do próprio fenômeno, onde o indivíduo não está separado da pesquisa, mas faz parte integral da experiência. Sob o viés anatômico, a investigação entrelaça comentários sobre trechos de obras literárias de John Weaver (1673-1760), Jean-Georges Noverre (1727-1810), François Delsarte (1811-1871) e Ted Shawn (1891-1972). Apresenta os contextos vividos por tais artistas e como o conhecimento anatômico influenciaria as relações que estabeleceriam com o estudo do movimento e também com os ambientes de criação e ensino de arte que viveram. Discute algumas proposições sobre eventuais distanciamentos e aproximações do conhecimento da anatomia nos ambientes de prática de dança, principalmente em determinados contextos do balé, assim como os que envolvem artistas da dança moderna americana do início do século XX. Apresenta uma carta aos quatro autores estudados, onde pondera poeticamente sobre a preparação do corpo na dança, na qual considera que o conhecimento anatômico deve vir através das mútuas relações entre sujeito e as estruturas ósseas investigadas, onde os sentidos, a intuição e o raciocínio são necessários para acompanhar a experiência da percepção do movimento

Abstract: This thesis intends to develop considerations between the observation of the human skeleton and the analysis of the literary compositions of four artists who developed relations between the anatomical knowledge and the study of movement as connected to contexts in Western stage arts. It includes pencil illustrations of bone structures that were made when contemplating the human skeleton and devises considerations from Johann Wolfgang Goethe¿s (1749-1832) observational methods of nature that design inter-relations through the observation of the overall structure of the entire phenomenon in itself, wherein the individual is not separated from the research but is a full part of the experience. From the anatomical standpoint, the research interlaces comments about excerpts from literary compositions by John Weaver (1673-1760), Jean-Georges Noverre (1727-1810), François Delsarte (1811-1871) and Ted Shawn (1891-1972). It presents the contexts in which these artists lived in and how their anatomical knowledge would influence the relations they would establish with the study of movement and with the artistic creative-and-teaching environments they experienced. It discusses some propositions about a possible detachment and approach of the anatomical content to environments wherein dance is practiced ¿ mainly within specific ballet contexts ¿ as well as those that surrounded modern, North American dance artists at the turn of the century. It presents a letter to the four artists under study which poetically ponders about the bodily preparation for dancing by considering that the anatomical knowledge should spring from the mutual relation between the subject and bone structures as investigated by the researcher, wherein the senses, intuition and reason are all necessary to follow up on the experience of the perception of the movement
Subject: Goethe, Johann Wolfgang von, 1749-1832
Dança
Balé (Dança)
Dança moderna
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

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