Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/325410
Type: TESE DIGITAL
Title: O desenvolvimento da criação musical à luz da psicologia histórico-cultural = contribuições para a educação musical = The development of musical creation in the light of historical-cultural psychology: contributions to musical education
Title Alternative: The development of musical creation in the light of historical-cultural psychology : contributions to musical education
Author: Beling, Rafael Rocha, 1992-
Advisor: Nassif, Silvia Cordeiro, 1963-
Abstract: Resumo: Propõe-se, neste trabalho, uma análise da questão da criação musical no âmbito da educação musical. Visando um estudo de natureza teórica sobre o processo de desenvolvimento criativo humano e o quanto isso se relaciona com o trabalho com criação musical, busca-se faz uma apropriação dos fundamentos da psicologia histórico-cultural sobre o desenvolvimento da criatividade humana, inferindo-os à música. O objetivo geral desse trabalho será, portanto, o de trazer as contribuições da psicologia vigotskiana acerca do desenvolvimento da criatividade para a prática criativa e educação musical. Para a realização dessa tarefa, buscar-se-á 1) tematizar a importância da potencialidade criativa humana no âmbito geral e musical, 2) apresentar algumas abordagens em criação musical como ilustração do tema que será discutido no trabalho, 3) desenvolver um estudo dos fundamentos da psicologia histórico-cultural buscando compreender suas bases filosóficas e suas questões de relevância para a compreensão do processo de desenvolvimento criativo humano, 4) fazer inferências das reflexões vigotskiana sobre o desenvolvimento da criatividade para a questão musical. Com efeito, esse trabalho terá o objetivo de trazer reflexões e caminhos para o trabalho com criação musical na escola regular, por exemplo

Abstract: In this work, we propose an analysis of the issue of musical creation in the field of musical education. Aiming at a theoretical study about the process of human creative development and how this relates to work with musical creation, we seek to make an appropriation of historical-cultural psychology foundations on the development of human creativity by inferring them to music. The general objective of this work will therefore be to bring the contributions of Vigotsky psychology about the development of creativity to creative practice and musical education. In order to accomplish this task, we'll try to 1) discuss the importance of human creative potential in the general and musical scope, 2) present some approaches in musical creation as an illustration of the theme that will be discussed in the work, 3) develop a study of the Foundations of historical-cultural psychology seeking to understand their philosophical bases and their questions of relevance, to understand the process of human creative development, 4) to make inferences of the vigotskian reflections on the development of creativity for the musical question. In fact, this work will have the objective of bringing reflections and more promising paths to work with musical creation in regular school, for example
Subject: Vigotsky, L. S. (Lev Semenovich), 1896-1934
Educação musical
Criatividade
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Rocha_RafaelBeling_M.pdf802.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.