Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252995
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Cotidiano escolar e politicas curriculares : taticas entre professores e consumidores
Title Alternative: Everyday life school and curricular politics : tactics between consuming teachers
Author: Carreri, Andrea Varsone
Advisor: Petrucci-Rosa, Maria Inês, 1962-
Rosa, Maria Ines de Freitas Petrucci dos Santos
Abstract: Resumo: Esse trabalho envolve uma investigação acerca de práticas pedagógicas no cotidiano escolar articuladas às políticas curriculares nacionais de ensino médio deflagradas no Brasil, a partir do final da década de 90. O aporte teóricometodológico da pesquisa está focado nas contribuições dos estudos de Michel De Certeau e Walter Benjamin. Foram entrevistados professore(a)s experientes que narraram como consomem as noções curriculares de "competências e habilidades" nos seus fazeres pedagógicos, especialmente na disciplina escolar química. Os resultados da investigação apontam para os efeitos de uma circularidade de discursos ocasionada pela permanente tensão entre políticas públicas e maneiras de fazer presentes no cotidiano escolar

Abstract: This work involves an inquiry concerning pedagogical practices in the everyday life school articulated to national curricular politics of high school in Brazil, from the end of 90's decade. The theorical-metodologic framework was constructed by the contributions of Michel De Certeau and Walter Benjamin¿s studies.Teachers had been interviewed and they had told as they consume the curricular notions of ¿competences and abilities¿, especially for teaching chemistry subject in high school. The results of the inquiry point with respect to the effect of a circulation of speeches caused by the permanent tension between public politics and ways to make practices in the everyday life school
Subject: Currículos
Ensino médio
Professores
Narrativa
Competencias
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: CARRERI, Andrea Varsone. Cotidiano escolar e politicas curriculares: taticas entre professores e consumidores. 2007. 131f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252995>. Acesso em: 8 ago. 2018.
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Carreri_AndreaVarsone_M.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.