Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251529
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O acesso a universidade e o destino social de ex-alunos de cursinhos populares
Title Alternative: The access the university and the social destination of ex students of popular cllassrooms
Author: Souza, Claudia Oliveira
Advisor: Canedo, Letícia Bicalho, 1942-
Abstract: Resumo: O trabalho de pesquisa apresentou como centro de interesse a trajetória de ex-alunos dos cursinhos pré-vestibulares populares, que surgiram no Brasil, a partir dos anos 1990, propagando a abertura de possibilidade de obtenção de títulos escolares para os grupos sociais conhecidos nas estatísticas oficias como "de baixa renda". A proposta se sustentou na indagação sobre a atual situação social dos indivíduos que passaram por estes cursinhos, ultrapassaram as barreiras do vestibular, vivenciaram os cursos de graduação e estão hoje atuando como profissionais diplomados. O objetivo foi pensar que não se tratava somente de levar em consideração a conjuntura histórica e política do prolongamento da escolarização das classes populares (a expansão do sistema de ensino e as políticas públicas em prol dos menos favorecidos), mas também pensar e recuperar as propriedades sociais presentes e mobilizadas pelos indivíduos para identificar quais foram às configurações que possibilitaram essa trajetória e quais os efeitos dela.

Abstract: This present work foccused on the trajectory of former students from university preparatory popular courses that have taken place in Brazil since 1990. The courses are believed to promote a open-door opportunity for some social groups of getting educational degrees, specially among the so called "low incomers people" by the oficial statistics. The research was droven by the question about the current social situation for those who were enroled on that courses, overcame the public examinations to access the university, experienced its atmosphrere and courses, and are now working as graduate professionals. The main goal of this work was to think and investigate a supposelly less evident aspect of such courses, beyond of considering it not only as a extension of the process of education of working classes, on a cenary of a new political and historic contexts (to expand the educational system and public polices aimed to those living in poverty), but also to think and recover the social properties mobilized by the individuals to identify what were the configurations that turned possible their trajectory and its effects on their lifes.
Subject: Ensino superior
Escolarização
Sociologia educacional
Socialização
Acesso ao ensino ao superior
Mobilidade social
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: SOUZA, Claudia Oliveira. O acesso a universidade e o destino social de ex-alunos de cursinhos populares. 2009. 110 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251529>. Acesso em: 14 ago. 2018.
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Souza_ClaudiaOliveira_M.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.